Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av brinke
Hej.

Jag köpte min bil för ca 3 veckor sedan och nu har jag
märkt att när jag kör i 50 km/h så växlar den i 5 an.
då har jag märkt att den drar mer bränsle än
när jag lägger i 4 an istället.

Skall den göra så eller är det nåt fel på den ,
hur är era lådor.

Är det en programvara som skall uppdateras.

Går det på garantin för beg bil ( köpt hos volvo i gtb) Går ut den 3:ie jun

Bilen är en V70N T5 -00
Geartronic
Användarvisningsbild
av elmuppo
Låter som gammal SW. Se till att de uppdaterar hela bilen, Skl total Can uppgradering.
Användarvisningsbild
av brinke
Vad kan en sådan uppgradering kosta om dom nu inte tycker att det är innom ramarna för garantin.
Användarvisningsbild
av brinke
brinke skrev:Vad kan en sådan uppgradering kosta om dom nu inte tycker att det är innom ramarna för garantin.
Jag hittade (SÖK KNAPPEN)
:oops:
av 850-Mange
Pratade med en Volvo-verkstad nu och dom påstod att dom nyligen (ca 2 månader sen) höjt priserna på själva mjukvaran från runt 1 spänn styck till i storleksordningen 100 kr istället. Någon som hört något om detta? Det gör ju att man helt plötsligt kanske inte känner för att uppgradera bara för att det känns bra utan bara om man tycker man har något problem....
av grabb85
850-Mange skrev:Pratade med en Volvo-verkstad nu och dom påstod att dom nyligen (ca 2 månader sen) höjt priserna på själva mjukvaran från runt 1 spänn styck till i storleksordningen 100 kr istället. Någon som hört något om detta? Det gör ju att man helt plötsligt kanske inte känner för att uppgradera bara för att det känns bra utan bara om man tycker man har något problem....
Jo va inne på volvo för ca 2 veckor sen och märkte att dom höjt priset men det är ju inte skandalöst dyrt så jag tycker helt klart att det är värt pengarna om man har en bil som är är från 05 och bakåt så att säga. har ju hänt en hel del sen t.e.x en 02a va ny och det skadar ju inte med lite fräsha programvaror i.

Jobbigaste tycker jag är att få de på verkstan att fatta vad man vill ha, först ska dom leta i datorn tar allt från 5-10min och ibland ska dom fråga någon annan så säg 5 min till sen tar dom ofta fel och tar total omladdning vilket kostar typ 10gånger mer och när dom väl hittat rätt så kommer alltid tjatet (man uppgraderar bara om det är fel på bilen) alltid samma sak oavsett vilken verkstad man är på verkar det som.

Har hållt på med datorer sen jag va 8 år och självklart kan man uppgradera saker för att det krånglar och många gånger så har dom fixat just felet man har i nya mjukvaran men jag lägger ändå in nya drivrutiner och ny bios i min dator när det kommer ut. inte för att det inte fungerar bra med de som redan finns men för att det har ju gjorts ändringar i de nya som kan förebygga problem och lösa fel man inte märkt eller tänkt på.

Enkla sanningen är ja. Du tar bort askkoppen[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]