Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas7777
#1561932
Ibland (med veckors mellanrum) så varnas det för "lågt batteri" i displayen på min xc70 2003 som rullat 34000 mil.

Jag har mätt med multimeter över batteriet när motorn är igång och senast idag så låg spänningen på 11 Volt bara så något är ju uppenbarligen fel.

Har mätt upp så låg spänning tidigare för att någon minut senare kunna mäta upp 13,5 volt med motorn igång.

Är det givet att det är generatorn som börjar ge sig? Är det hela generatorn man bör byta eller kan man börja med tex laddningsregulatorn?

Någon som haft samma fenomen med intermittent låg spänning?
av sicnarf
#1561936
Med en voltmätare i cigguttaget ser du allt under din körning om voltstyrkan dimpar eller så.
Det är nog kolen i din laddreg som är slut och jag skulle testa att byta den först.
av Andreas7777
#1561939
Bild

Ok, är det delen med kontaktstycket som är laddningsregulatorn? Eller är det delen som sitter utanpå/ovanför?

Kan man få bort laddningsregulatorn utan att ta bort generatorn? Tänkte om man tar bort laddluftslangen och lossar på oljestickan?

Någon som lyckats byta den själv?
Bilagor
IMG_8858.jpeg
IMG_8858.jpeg (2.92 MiB) Visad 644 gånger
av sicnarf
#1561946
Börja givetvis med att koppla bort batteriet och lät bilen stå en tid. Finns ett lock på kortsidan av generatorn. Detta locket sitter med en 16 mutter överst, nedan för den sitter + kabelanslutningen med en 12 mutter. Bakom denna kabel ytterligare en 12 mutter. In mot grenröret sitter en stjärnskruv och det är denna stjärna som är den trixiga biten att lossa.
Bort med locket och där bakom sitter regulatorn. Den sitter med tre stjärnskruvar hyffsat enkla att få bort.
Dit med nya regulatorn och sätt i hop i omvänd ordning.
Tillbaka med batteriet och mä upp strömmen efter start.
av rosefors
#1561959
Man bör dock plocka ut generatorn för att byta regulator. Att inte göra det riskerar skapar mer problem än vad det gör nytta.
Användarvisningsbild
av COCS
#1562129
För mig låter det som att batteriet är dåligt.

En generator ska ju ladda omkring 13,8 Volt och det gör den ju i ditt fall (när den slår till).

Så mät upp spänning på batteriet med motorn AVSTÄNGD. Det ska då visa minst 12,0 Volt. Gör det inte det, så är batteriet utslitet. Du kan såklart prova ladda batteriet med normal bilbatteriladdare MINST 12 timmar och se om det kommer upp i över 12 Volt = ett ok batteri ska efter full laddning visa 12,4 till 12,6 Volt eller mer - annars är det inte ok.

PS. Vissa batterier ska fyllas på med destillerat vatten till den nivå som anges under propparna.
Användarvisningsbild
av COCS
#1562151
Nej, han skriver ju att generatorn ger 13,5 Volt när den slår till, så det tycks ju inte vara fel på den...

När generatorn INTE är igång, har han bara ca 11 Volt = batteriet är troligtvis kasst.

ELLER så har jag missuppfattat hans skrivelse?

PS. En generator laddar INTE hela tiden = den slår till och av och försöker upprätthålla rätt spänning så bra som möjligt. Den kan inte vara tillslagen konstant, eftersom det då blir överbelastning i det elekriska systemet. Med andra ord; har man ett dåligt batteri, så kommer inte generatorn att kunna ladda upp det, men den försöker till och av och efter ett tag blir det felmeddelande.
av klacken
#1562163
Som jag förstår har han mätt både 11v och 13,5v med motorn igång så det tyder på att kolen börjar bli slut och han tappar laddning emellanåt. Generatorn laddar ju alltid men mera eller mindre beroende på vad som behövs.
Användarvisningsbild
av COCS
#1562166
Vi har olika åsikter.

Jag hade börjat med att ladda batteriet (minst 12 timmar) och därefter se vilket Volt-tal som visas = är batteriet efter ordentlig nyladdning bara omkring 12 Volt så är det kasst.

Ska bli intressant att se vad trådskaparen kommer fram till.

:-)
S90 T5 däck/bromsskivor

När det dags att byta klossar eller ski[…]

Lambdalampa lyser vid gaspådrag

Tack för alla svar! Dessvärre inget som […]

Renovera bakre bromsok

Elektrisk handbroms behöver sättas i ser[…]

Uppgradera bakbromsar.

Jag gjorde det på förra v60 t5 -15. Sk[…]