Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en XC90 för 1v sen. vid hemkomst så kör jag fast på gården här, visar sig att AWDn inte driver bak. (skit kul).

Kollar felkoder men inga om detta.
Har idag lyft upp bilen och testa hur den driver med hjulen i luften.

Filmklipp: https://youtu.be/I2lUrM1B86M?si=ieDE0n_MW1wgHVx7

Ser ut som hylsa eller vinkelväxel tycker jag då kardan inte rör sig alls när man snurrar hjul.

Vad mer än hylsan behöver jag vid byte av denna?
Oljor ?
Packboxar ??
Något mer ???
Det var ju tråkigt när du hittat en trevlig stor bil
Är säkert den berömda hylsan mellan vinkelväxel och växellådan, och med lite mer otur har splinesen pajat i vinkelväxeln vilket kan göra det lite dyrare.
Beroende på hur mycket du vill serva och förebygga framöver så kan det räcka med ny hylsa och lite fett till denna.

Men som vanligt, det är när man plockar ner allt och tittar som man gör bedömningen vad som måste fixas
Som skrivits vanligast är splinsen på vinkelväxelns axel är bortnöta.

När bien står på alla 4 hjulen avstängd ska du inte kunna snurra på kardanen. Då bör hylsan vara hel.

Skulle den inte vara hel rekomenderar jag.
En i Ludvika som svarvar axeln och pressar på nya splinses i betydligt bättre metall. (Gjort både på min och pappas)
Googladå hittar du honom.

Sen kan du kolla säkringen till haldex datorn. Tar man ur den fungerar bilen som vanligt utan 4wd

Sen kan det vara en tryckventil bakom haldex datorn eller pumpen.

Men som sagt Hylsan pr vanligate felet.

Datorn på Haldex klumpen kan vara enormt svår lossa. (Har gjort det en gång nyligen då hade skruvarna ärgat fast i aluminium huset till själva datorn. Inte i gängorna. Så hopps du slipper lossa den för det var inte enkelt.

Renoverades av obd2 karstad och det var eiktigt smidigt dom renovera samma dag som den kom till dom. Tog 3 dagar från jag skicka till den var tillbaka.

Stora lycka till.
Andis skrev: ons 22 nov 2023, 02:25 Som skrivits vanligast är splinsen på vinkelväxelns axel är bortnöta.

När bien står på alla 4 hjulen avstängd ska du inte kunna snurra på kardanen. Då bör hylsan vara hel.

En i Ludvika som svarvar axeln och pressar på nya splinses i betydligt bättre metall. (Gjort både på min och pappas)

Sen kan du kolla säkringen till haldex datorn. Tar man ur den fungerar bilen som vanligt utan 4wd

Datorn på Haldex klumpen kan vara enormt svår lossa. (Har gjort det en gång nyligen då hade skruvarna ärgat fast i aluminium huset till själva datorn. Inte i gängorna. Så hopps du slipper lossa den för det var inte enkelt.

Renoverades av obd2 karstad och det var eiktigt smidigt dom renovera samma dag som den kom till dom. Tog 3 dagar från jag skicka till den var tillbaka.

Stora lycka till.
Missat dit svar här..

Jag har nu börjat riva ner bilen enligt en guide jag hittade här på forumet.
Skall bli intressant att se vad som är fel.
Braweheart skrev:
Andis skrev: ons 22 nov 2023, 02:25 Som skrivits vanligast är splinsen på vinkelväxelns axel är bortnöta.

Stora lycka till.
Missat dit svar här..

Jag har nu börjat riva ner bilen enligt en guide jag hittade här på forumet.
Skall bli intressant att se vad som är fel.
Ja blir spännade höra vad du hittar.

Hur som skulle du ta ner vinkelväxeln och splines mot all frömodan är friska är det alltid bra smörja om splinsen bakom vinkelväxeln då dom brukar torka med tiden. Hade det inte varit så bökigt utan lyft att göra detta skulle man nog göra det då och då kanske var 5000 mil 3 år eller liknade. Måste försöka ta mig i kragen göra det i sommar.

Bilen med renoverade Haldexdatorn går fin fin nu. Kul då jag kolla upp priset på trycksensorn var runt 2000-3000 kr för den givaren. Så chansa den var hel och det var den.

Meddela vidare vad du hittar på din :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Ja då har jag fått ner vinkelväxeln och jag hylsan är kass (första bilden) och så även ingående axel på VVn (andra o tredje bilderna).

Bild

Bild

Bild

Håller nu på att kollar runt efter företag som renoverar dessa VVar men alla pekar mot Bil o Maskin i Ludvika som tyvärr fått massa skit i kundhantering och leveransbekymmer.

Har nu mailat https://www.hellstenvaxellador.se/ o kosnadsförslag på detta. Får se vad dem säger.
av Andis
Då hade du det klassika felet och precis som jag skrev är även din super torr hade man smörjt den då och då hade den troligen klarat sig betydligt längre.

Känner ägaren i Ludvika. Förstår inte dessa dåliga omdömena. Både min och pappas har han gjort. Allt fungerar perfekt.

Frågan är hur många som renoverar dessa. Vad jag förstått får han många från andra firmor som skickar till honom för renovering.

Han har väldigt mycket att göra typ full fabrik på renovering av vinkelväxlar. Men jag skulle höra av mig till honom med och se vad han säger.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Första gången jag var upp till Marcus Bil och Maskin i Ludvika. Var vi en hel bunt som var inbokade på få vinkelväxeln urmonterad , byte av splins och hylsa. Bytes även packboxar. Allt annat var helt i nyskick på våra vinkelväxlar. Vi hade en jättetrevlig dag ihop med både Marcus och personal samt kunder. Alla bilar reparerades utan några problem på min bytes även packningar på turboreguren vilken läckte olja. Efter den dagen blev vi polare är väll närmare 10 år sen.

Några år senare gjordes även pappas där med lyckat resultat. Båda våra går ännu helt perfekt. Eller snare skulle säga dom har aldrig gått aå bra som efter dom fixades knäpptyst och perfekt awd hela tiden nu. Innan renoveringen gissar jag splinsen slirade under lpng tid då det hördes ljud ich inte lika distink känsla i awd driften.

Med vänlig hälsning,
Andis
Det är inte speciellt svårt att fixa vinkelharry själv, du kan kolla på min inspirationstråd med bilder här :
viewtopic.php?f=19&t=159857&start=10

Det du behöver addera är att åka till vilken maskinverkstad som helst med "spline axeln" i handen och be dom göra nya splines.
Borde inte kosta skjortan, resten med att köpa förstärkta lagret osv löser du själv.
Jag tror det jobbigaste för dig kommer vara att få loss och byta hylsan från växellådan :)

... det finns en möjlighet till och det är att svetsa hylsan rätt på vinkelväxel.
Låter det lockande så hittar du mer info här :
https://www.youtube.com/shorts/wEwR-RBkWrY

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]

Finns det ingen slangstump som hänger lö[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]