Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorparen
Hej. Har ett problem med värmen i kupen som inte är tillräcklig. Jag har bytt termostat och termostathus. Spolat igenom systemet, kollat elementet och har flöde både ut och in. Har bytt vattenpump och kamrem. MEN får inte värme i kupen. 2 verkstäder och Rejmes i Örebro kan inte förklara varför jag inte får värme. Har någon en ide om vad det är som inte stämmer?
Termostaten i kupen?
Tacksam för all hjälp.
Anders O
Användarvisningsbild
av vetten
Ibland kan det räcka med att vrida värmereglagen fram och tillbaka några gånger och sedan ställa dom på fullt så kommer värmen tillbaka det har hänt en par gånger på min vet inte varför kanske oxid på kolbanorna i vredet, har fungerat för mej allafall värt att testa.
av rosefors
vetten skrev: fre 17 nov 2023, 19:06 Ibland kan det räcka med att vrida värmereglagen fram och tillbaka några gånger och sedan ställa dom på fullt så kommer värmen tillbaka det har hänt en par gånger på min vet inte varför kanske oxid på kolbanorna i vredet, har fungerat för mej allafall värt att testa.
Jag har samma fenomen som du ibland på min ena V70. Orsaken måste va en annan. Oftast händer det för mig i samband med att jag legat med belastning på motorn på motorväg en längre tid, släppt av en stund och sen gasat igen. Då händer det att värmen försvinner, och för att återställa det behöver jag vrida vreden på max temp och sen tillbaka till rätt temp.

Jag behöver bara vrida upp på max i några få sekunder. Har ingen aning om varför, men händer som sagt bara o samband med att jag släpper gasen och bara ibland. Typiskt sker det när jag kör av vid en avfart.
av motorparen
Hej. Tack för svar. Jag har fått ett tips att det ska finnas en ventilationslucka nere vid kupeelementet och den kan ibland fastna i öppet läge. Då tar den bara luft utifrån. För att komma åt den måste man lyfta på ”locket” till instrumentpanelen. Jag får väl prova.
av sicnarf
Och berätta för oss vad och hur du gjorde exakt sedan. Om du fått det till att fungera alltså.
Användarvisningsbild
av COCS
Jag hade samma problem på en BMW 5-serie. Det uppkom plötsligt. Jag köpte på skroten ett nytt värmereglage (det man vrider på i kupén för att ställa in temperaturen). Därefter fungerande allt utmärkt.
av corami
Hade liknande problem med svag värme i kupen. Bytte värmepaketet likt videon länkat ovan och det blåste på het luft på direkten. Hade spolat paketet och hade flöde in och ut men vid inspektion av det gamla paketet såg man att rören var igensatta med brun gegga. Förmodligen för kylvätskan inte varit bytt.
av motorparen
Nu har jag skruvat bort paneler och skydd och konstaterat att allt fungerar som det ska. Inga felkoder hittas. Nu upptäcker vi att motorvarv över 2000 så kommer det värme. På tomgång bara kall luft. Nu återstår bara att byta värmepaket verkar det.

Enligt principen att man inte ska ta något f[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Garanti på delen har du alltid. Dessutom kon[…]

Man ska inte princip aldrig sätta tillbaka […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]