Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver tips hur man täta plastinneskärmen mot skärmkanten på Volvo v70 2006. Bilen har nyligen varit inne på rostlagning. Då sa dom att sten och grus tarar sig imellan och bidrar till rost på sikt igen. Hur ska ja underhålla detta nu.?
Bilagor
IMG_20231111_095617.jpg
IMG_20231111_095617.jpg (1.96 MiB) Visad 671 gånger
rostskydsmedel kommer inte hjälpa, det rostar inte inifrån, det är gruset som ligger och gnager mellan skrämkanten och innerskärmen. Du kan kleta hur mycket tätningsmedel du vill på det stället, gruset kommer leta sig in iaf, rost där är oundvikligt. <Skärmkanternas innersida är helt sönderrostade på min XC60 2016, mest fram, och det börjde redan efter 5000mil ca.
I mer än hälften av fallen med rostangrepp runt hjulhusen rostar det igenom från baksidan. Gäller både hundbenet, övre kanten och framför allt bak där skärmen möter kofångaren. Finns en fin ficka på baksidan som allt skit lägger sig snyggt och prydligt och myser och aldrig blir torrt.

Hundbenet är värst, just för att det består av yttre plåt och inre plåt och däremellan ligger fukten instängd och käkar upp plåten. Problemet är att det spelar inten roll hur noga man putsar sin lack på utsidan när vatten tränger igenom bakifrån. Och man kommer inte åt utan att borra upp vilket är anledningen till varför så många bilar rostar just där.
rosefors skrev: sön 12 nov 2023, 22:10 I mer än hälften av fallen med rostangrepp runt hjulhusen rostar det igenom från baksidan. Gäller både hundbenet, övre kanten och framför allt bak där skärmen möter kofångaren. Finns en fin ficka på baksidan som allt skit lägger sig snyggt och prydligt och myser och aldrig blir torrt.

Hundbenet är värst, just för att det består av yttre plåt och inre plåt och däremellan ligger fukten instängd och käkar upp plåten. Problemet är att det spelar inten roll hur noga man putsar sin lack på utsidan när vatten tränger igenom bakifrån. Och man kommer inte åt utan att borra upp vilket är anledningen till varför så många bilar rostar just där.
Ok, det är därför som jag sett en hel del bubblor på framskärmar som inte rostar utifrån på bilar jag provat.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]