Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jkim22
Hej alla. Ny här :-) Blir inte klok på den här bilen.
Jag har problem med dåligt värme i min bil. Har bytt expansionskärlet o lock. Spolat värmepaketet och där flödde fint o rent vatten ut. Bägge slangar in är varma. Vänste lite mer varm. Övre kylaslang är varm som f.. och under kylaslang inte alls så varm. Temperaturgivaren står i mitten som den skall. Kupefläkten är ok. Tycker att kylaslangarna är väldigt mjuka (lätt att trycka i hop) skall inte dessa vara väldigt hårda.? Inte jätte mycket tryck i expansionskärlet. Så nu behöver jag hjälp av er som kan. Hur får jag så att det blir varmt i min bil. Vad kan vara fel.
Sicnarf kan det vara det som är problemet. När jag spolade mitt värmepaket så rann vattnet klart och fint igenom. Vet ju att det är ett svårt jobb att byta. Så jag vill ju helst vara säker att det är detta först :-) Det kan inte vara nått annat då.
Det kan vara sprickor och annat fel som gör att det inte funkar.
Så att vattnet rinner rent och fint igenom har inte betydelse.
Förresten, du har väl reglaget på max temp och fläkten på full fart?
Ändå får du inte mycket värme? Då är det byte som gäller.
Hej! Har haft liknande problem ett par gånger i min S80 - 05 2,5T, dålig värme i kypen. Det var spjällmotorerna som fördelar luften i kypen som kommit i olag. Läste ut felkoder som gav en felkod på detta. Raderade felkoden och värmen återkom till kypen. I mitt fall var det bilbatteriet som var trött vid uppstart vid ett par dagar stillastående bil.
Lennart
Sicnarf. Okey så det kan vara fel ändå i värmepaketet fast det rinner bra igenom. Jo fläkten/vredet stog på max värme o fläkt. Skall prova och byta termostaten och se om något händer. Det kommer bara lite svag värme från fläkten. Fynderar lite på om kylen skulle behövas spolas igenom för det var bara själv värmepaketet som spolades. Kanske det kan finnas nått skit i den. Är ju inte någon hård tryck i övre och under kylaslangar. Jag har lite att fundera på. :-)
Har du dålig värme är de tre vanligaste orsakerna:
- Dålig termostat som ger dålig värme i motorn. Det kontrolleras genom att mäta motortemperaturen. Visar tempmätaren normal temperatur, och slangen in till cellpaketet är varm så är det inte detta fel.
- Fel på klaffarna som styr luftflödet. Hur varmt det blir i bilen styrs av klaffar som styr luftflödet. Fastnar klaffarna så blir det inte bra. Med ECC brukar du få felkoder om det inträffar -- men det är inte säkert. Klaffen kan släppa från axeln. Då tror systemet att det fungerar eftersom läget på motorn ändras, fastän klaffen är i fel läge. Detta kontrolleras genom att se var klaffarna är.
- Cellpaketet igensatt. Det kan då behöva bytas om det inte räcker med spolning.

Jag har haft alla tre felen ovan, på lite olika bilar. Det som var mest besvärligt att åtgärda var klaffen. Hela instrumentpanelen med kablage fick tas ut ur bilen för att komma åt att byta elmotorn som gett upp.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]