Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, sedan jag köpte bilen för 2 år sedan så har det varit lite obalans i bilen och jag har bytt en del utan framgång...

Problemet/symptom:
* Det skakar i ratten när jag rullar i krypfart, vid ca 40kmh och vid 120kmh men det går bra i hastigheterna däremellan.
När jag tex åker ut från min parkering så skakar det inte i ratten men det känns nästan som att någonting är ovalt/ojämnt (hade jag inte haft skakningarna i högre hastigheter så hade jag inte tänkt på detta när jag åker från parkeringen).
När jag sedan kör så har jag vissa vibrationer i ratten vid ca 40kmh för att sedan sluta och det börjar komma igen vid ca 120kmh. det är inte några kraftiga vibrationer men det är jävligt störigt att ha dessa då bilen är fin i övrigt!

* Skakningarna finns inte alltid där utan kommer och går, om jag tex åker på motorvägen i 120kmh så kan det skaka ganska kraftigt för att sedan sluta efter några minuter och komma tillbaka senare.

* Det är ingen skillnad om jag gasar, rullar eller bromsar

* Jag har hissat upp bilen på pallbockar och gasat upp utan att haft hjulen på och då skakar det mycket i ratten så det känns som att problemet sitter fram
När jag gasade upp i högre hastighet när den stod på pallbockarna och däcken är på så skakade först vänster sida mycket medans högra gick fint. Jag trodde att jag hade hittat vilken sida det var på då, men när jag provade en gång till så började höger sida att skaka. så skakningarna verkar kunna flytta sig mellan sidorna.

Det jag har gjort:

* Bytt bromsskivor och belägg fram

* Nya däck samt provat 4 olika uppsättningar och den ter sig likadant

* Jämfört med mina föräldrars V70 med sugmotor där jag hade bilen på pallbockar och lät den driva på, då kunde jag se att drivaxlarna skakade ungefär lika mycket som på min bil (som syns på filmerna jag länkat)

Det jag har kommit fram till är att det borde inte vara hjulen eller bromsarna, jag har mitt sikte inställt på drivaxlarna, men då är frågan om vilken drivaxel det kan vara då det verkar som att skakningarna kan "förflytta" sig mellan sidorna?
Jag har ingen lust att lägga xxx tusen på nya drivaxlar om det inte skulle hjälpa och vara något annat, men utifrån informationen ovan och filmerna, kan det vara tydliga symptom att det är axlarna eller den ena/andra axeln som är obalans?
Finns det någonting jag kan felsöka?

Bilen är en V70 2.5T automat 2005

Hjul förarsidan:
https://we.tl/t-csGzNqs6bu

Drivaxel förarsida:
https://we.tl/t-TAWm4AlPif

https://we.tl/t-jVdu7Jj83B

Hjul passagerarsida:
https://we.tl/t-T58TJyfKHg

Hjul förarsidan:
https://we.tl/t-XsCxJusVL9

Mvh Jonas :-)
Senast redigerad av 1 hagfeldt, redigerad totalt 0 gånger.
Centrerar fälgarna på naven utan radiellt glapp? Har man eftermarknadsfälgar som ska ha adapterringar och tappar bort dem så blir det väldigt skakigt..
Gjort Road Force-balansering?
Att det skakar redan i 40 skulle jag säga tyder på att hjulen är orunda eller dåligt centrerade..
Att vibrationer kommer och går kan bero på att hjulen på båda sidor är dåligt balanserade (eller orunda) och ibland tar skakningarna ut varandra, ibland hjälps de åt. Ändras "svävningsfrekvensen", alltså hur ofta skakningarna kommer och går, i en svag kurva?
Råkade själv ut för utslitna ytterknutar för nåt år sen, de gav vibrationer när motorn drog men gick hur fint som helst då man frirullade.. Inte minsta klickande i sväng...
Road force balansering är till för fälgar som är skeva eller i obalans i sig själva. Dvs felet ligger redan i fälgarna isåfall.

Utöver det. Jag ser det som högodds att det är en drivaxel som är orsaken. Troligen två eller fler faktorer som samspelar och skapar resonans.
Utifrån filmerna på fälgarna skulle jag säga det är ganska uppenbart att felet ligger i hjulen. Kan även vara så att nav/hjullager bidrar men det första man bör göra är att monteringsytorna på både bromsskivor och navfläns är borstade och rena samt testa med en helt annan uppsättning däck som man vet är OK.
Jag har provat med 4 olika uppsättningar hjul där ett av dom hade nya däck (bara volvo original fälgar) samt att den skakade mycket i ratten när den stod uppallad och jag körde utan hjul, så däcken borde inte vara problemet.

När jag bytte skivor så gjorde jag rent ordentligt på anläggningsytan.
Kan det vara hjullager? Jag tänker att om det är hjullagret så borde det väl skaka jämt och inte vara skakningar som kommer och går?

Jag märker ingen skillnad vid kurvor, vare sig det är en lång svag sväng eller en skarpare

Mvh :-)
Har du kollat att bromsskivorna håller sig svala om du tar en provtur med minimal användning av färdbroms? Anliggande broms överhettar skivorna och sen vill de gärna bli skeva. Sen är det inte helt omöjligt att man får skivor som är skeva redan från fabrik, been there.. :-/
Det där att jaga vibration med upphissade hjul är inte riktigt representativt eftersom knutarna utsätts för onormala vinklar. Höll på med sånt själv för många år sen men har slutat..

Hjullager brukar ju morra när de blir dåliga men det finns ju ingen garanti att alla lyder samma symptom :-D
Navet är en del av hjullagret. Är navet skevt så är det hjullager du får byta.

Man kan konstatera att det är en tydlig vandring i sidled iallafall på det högra hjulet. Det är antingen skevt nav eller skev fälg.

Vänstra hjulet vandrar iaf inte i sidled, men har för mycket rörelser radiellt med en frekvens som är högre än en svängning per hjulrotation. Dvs det är inte hjulets centering som är fel. Antingen skev fälg eller kasst däck eller både och.
rosefors skrev: fre 27 okt 2023, 16:40 För att förtydliga:. Anledningen till att du har vibrationer som kommer och går är för att du har mer än en vibrationskälla, vilket innebär att resonans uppstår.
Du menar konstruktiv- eller destruktiv interferens? :-)

De där däcken kastar väl inte alarmerande mycket? Men någon liten tendens till "bump" verkar det finnas..
Riktigt bra däck kastar mindre än en millimeter på slitbanan. Är det flera millimeter så känns det :oops:
Kolla att inte ytterknutarna är slitna; håll ena handen på drivaxeln och vrid hjulet fram och tillbaka med den andra. Det ska i princip inte vara något märkbart glapp i knuten och känner man "knastrande" så är knuten förmodligen dålig
Jag köpte nya SKF ytterknutar på trodo, och stödlager hos kullagret.com och renoverade upp mina drivaxlar.. Blev som nya för en rimlig peng :P
Erik Å skrev: fre 27 okt 2023, 17:48
rosefors skrev: fre 27 okt 2023, 16:40 För att förtydliga:. Anledningen till att du har vibrationer som kommer och går är för att du har mer än en vibrationskälla, vilket innebär att resonans uppstår.
Du menar konstruktiv- eller destruktiv interferens? :-)
Generellt är vibrationer i bil resultatet av självsvänging, dvs resonans. I det här fallet verkar dock vibrationer inte vara konsekvent vid en och samma hastighet vilket även innebär interferens som du kallar det men jag tänker att vi behöver inte krångla till det för TO.

Skulle säga att den rörelsen i sidled med stor sannolikhet är en av källorna. Det ska helt enkelt inte va så. Nått är fel.

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... J[…]

OM RYSSEN KOMMER

Brist på potatis i Ryssland: https://yle.fi/[…]

Returfjäder koppling V70

Länge sedan denna tråd skrevs, men jag […]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]