Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
De finns en massa olika men de brukar bara vara att rycka bort en list..

Men de skulle vara bra om vi får se en bild :D
Senast redigerad av 1 #27, redigerad totalt 0 gånger.
av Marbas
Vet inte om det är någon skillnad mellan V70N och XC70, men på min V70N var det enkelt. Bänd försiktigt bort själva nummerplåten (dra ut i sidled). Bakom sitter nummerplåtshållaren fast med två skruvar, som det bara är att lossa och vips...

Bytte för övrigt min hållare av samma anledning...
av olson
Enklast är svart eltape på reklamen.
av SeEmSi
Så här ser den ut:

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
Är det samma typ snitt på den nya hållaren kan du bara byta listen. Listen är bara att peta ut lite i ena hörnet sen dra rakt ut så släpper den.
Men ska du byta hela så ta tag i nerkant på reg skylten efter att du har tagit bort listen först och dra den lite utåt samtidigt som du drar den neråt . Under skylten sitter det 2 torx skruvar.

Det finns säkert 10 andra sätt att göra men så brukar jag göra och det brukar bli så bra så :lol:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
På bilden ser man 4st utbuktningar/clips på ovansidan av skylthållaren & en på vänsterkanten som har till uppgift att "hålla" fast nummerplåten. Dessa brukar ha en förmåga att gå sönder när man ska ta loss nummerplåten men det är ju skitsamma om du ändå ska byta ut hållaren mot en annan.

Ta tag i nummerplåtens ovansida/kant och ryck rakt mot dig....

Gjorde detta för ett tag sedan & skruvarna som höll fast den gamla skylthållaren var så sönderrostade så gängorna höll inte..... ett j-a meck att få loss med tanke på att man inte vill skada bakluckan :x .
av SeEmSi
Att bara ta bort listen låter smidigt. Jag kände iofs lite på den idag och det kändes som den satt rätt hårt.

Kan man köpa reklamfri list eller hela hållaren på bilia?
Användarvisningsbild
av Nexus
SeEmSi skrev:Att bara ta bort listen låter smidigt. Jag kände iofs lite på den idag och det kändes som den satt rätt hårt.

Kan man köpa reklamfri list eller hela hållaren på bilia?
Listen kan sitta ganska hårt man brukar få slå dit den nya men näven.
Men det är bara att vara bestämmd och dra så släpper den :D

Skylt hållare utan text kan du köpa på . biltema,micro,mekonomen mm
men de säljer nog bara hela hållaren.

Bilia tror jag inte har utan text de vill ju göra reklam bilia :wink:

Ska du byta hela hållaren så använd ej våld när du tar bort skylten den är ju i aluminium eller om det är plåt :oops: för den blir ganska lätt bucklig . Man vill ju inte ha en skylt som ser ut att blivit överkörd av tåget
:wink: :wink: :wink:

Lycka till!! :D
av Marbas
grammse skrev: Skylt hållare utan text kan du köpa på . biltema,micro,mekonomen mm
men de säljer nog bara hela hållaren.
Köpte först min hållare på Biltema, den var i plast och hade kass passform, dvs hålen för skruvarna stämde inte med de som finns i bilen.

Köpte nya i plåt hos Volvohandlaraen / verkstaden. De kostade 100:- (har jag för mig) för fram och bak och passade perfekt. Den för fram var lite välvd för att passa stötfångaren. Dessa hade jag köpt...

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]