Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dicklund2
Jag håller på och letar ny bil, S80 är väldigt lockande :)

Jag såg en som påstod att hans bil s80 -99 140hk (bensin) chippad skulle dra 0,5 liter / mil Det vore intressant att höra vad som är rimligt.
Jag har frågat vad den är chippad men inte fått svar ännu.

Min Grand Cherokee drar 0,4 liter / mil några hundra meter då och då när man släpper gasen om man säger så...

Jag velar mellan diesel och bensin och diesel är på väg att vinna pga förbrukning, men kommer bensin ner mot 0,5 - 0,6 så kan det vara skönt att slippa lastbilsregga...

Jag pendlar föresten 5 mil enkel resa varje dag.
av TomZaj
knappast troligt :wink:
av caradioa
Grovt manipulerad flödsmätare eller att den blivit mongo låter det som snarare.
Användarvisningsbild
av Mr H
Jag har en 00:a som är otrimmad och den har jag fått ner i 0,75-0,76 l/mil vid långkörning i jämn fart. Att en chipning skulle sänka förbrukningen så mycket som ner till 0,5 l/mil håller jag för osannolikt.
av matzen10
10% mindre förbrukning har jag med min BSR-steg1-trimmade. Om man kör ecodriving alltså.
Enda som skiljer de två S60 åt är just BSR-trimmet. Ja, och att den otrimmade var en 2003:a, och nu åker ja en 2004:a. T.o.m. kulören e den samma, haha..
Så min S60 2,5T AWD med trim drar 0,80-0,82 i blandad körning. Och jag nollställer medelförbrukningen då och då för att se skillnaden. På vintern stiger förbrukningen lite förståss..

Men 0,5-0,6 har jag mycket svårt att tro ens med lilla motorn i en S80. Inte ens om det skulle mätas på flack landsväg faktiskt! Jag skulle oxå tippa på att det finns en felkälla i utrustningen på bilen. Eller i huvet på säljaren..

Däremot är Volvo väldigt trevliga bilar överlag; om du inte visste det sen innan alltså! Och här på forumet finns MYCKET kunskap att inhämta inför ditt ev. köp och ev. pulande. Välkommen hur som helst!

M V H
---> Matz
av Arne
Om du kör 2500 mil och däröver/år brukar dieselalternativet vara det mer lönsamma.
av Addekarlsson
Räcker med 1500 mil om året så lönar det sig att åka diesel. Jag kikar på diesel, och jag kör ca 1500 mil om året.
Räcker med ca 1100 mil om året om man lastbilsreggar.
Självklart är allt beroende på förbrukning på jämförelsebilarna. Men min 960 drar ca 1.2-1.3 per mil, och räknar jag på en diesel som drar upp till 0.7, så är det väldigt snart det bär sig att köra diesel. Ännu mer i dagens läge, när det skiljer nästan 2 kr mellan diesel och 95 oktan.

Men att en S80 skulle dra bara 0.5, det anser jag vara lögn och lurendrejeri. En så pass tung bil som S80 är, kan aldrig dra bara 0.5 på en bensinmotor. Möjligen en diesel, men aldrig en bensinare.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har kört min S80 på 0,65l på landsväg i runt 100 km/h med en snitthastighet på ca 70 km/h. Men i vanlig blandad körning ligger den på 0,72-0,77 lite beroende på ute temperatur och väg.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
min drar 1.2 i vanlig blandad körning :oops:
Användarvisningsbild
av Loner
Det där är inte sant i praktiken..

Själv har jag en V70 2.4T med PPC, och jag kommer ner på 0,7 landsväg om jag kör "eco" och håller skyltad hastighet, och detta är enligt mätarställning och tankkvitton, lita INTE på färddatorn.

/L

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]