Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holpers
Tjena Jag skulle behöva tömma tanken för att byta bränslegivare på en D5 2005. Det går inte att slanga ur påfyllningen på grund av någon säkerhetsspärr. Hur gör man lättast?

Testade lossa slangarna framme på högryckspumpen men där kom ingen diesel.
av panth0n
Eftersom du ska byta givare (och jag antar att de på åmod 2005 sitter under de båda locken på tankens ovansida, det gör de på åmod 2003 iallafall) så fungerar nog nedan:

Sist jag tömde tanken tog jag ur soppapumpen under höger baksäte och slangade ut med ett par stycken vattenslangar. Det svåraste var att få loss plastringen som håller pumpen utan rätt verktyg, men jag lutade mig mot att det fanns nygamla på skroten ifall den skulle gå sönder, och slog därmed med dorn och hammare så ringen lossnade.

Sedan gjorde jag samma sak på andra sidan tanken (bort med locket och slanga där oxå).
Sitter 2st givare, en på var sida. Vill minnas att det fanns pilar på båda locken som skulle peka åt något visst håll eller mot någon märkning på tanken samt att det var lätt att råka klämma den vänstra tankdelens pumps kablage mellan locket och tanken - då blir det nog läckage. :-)

Kanske istället går koppla returen från spridarna till en slang ner i en dunk men vetesjutton hur mycket diesel som flödar tillbaka - aldrig provat.
Metod nr.1 gjordes dock i panik då jag precis fulltankat och det droppade diesel från pumpens lock som spruckit.
av panth0n
Hade tankat utanför jobbet och körde ganska exakt 2,5 mil hem. Droppade nån droppe i sekunden så att säga - det rann inte. Kan det ha förbrukats+läckt ut säg runt 2-3 liter totalt kanske?
Högra pumplocket sitter ganska högt upp baktill så borde inte krävas mycket för att nivån ska sjunka under den. Hissa upp bilen därbak så dieseln åker framåt i tanken vetja , det tror jag inte att jag gjorde, men minns att det vid demonteringen inte läckte ut något nämnvärt utöver någon dl från bränsleledningarna när jag knäppte loss dem från pumpen.

Är du osäker så kör några mil med extravärmaren tillslagen (om den vill starta pga nivåfel(?) ) och ställ något uppsamlingskärl under tanken. :-)
av panth0n
Och där kom jag på nästa tips om du ska ha ut hela pumpen. Knyt ett persiennsnöre på den inringade delen i bilden så det följer med ner i tanken och upp genom högra sidan, så drar du bara tillbaka linan (och således vänstra sidans pumpdel) från vänster sida vid återmontering. Kom ihåg att den inringade kontakten måste klickas loss från vänstra locket/givaren innan pumpen tas ur. Bild

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]

Så med andra ord så har jag kört […]

Ser ut som skyddet över juster muttern fö[…]

”Fel” men det är gott om prylar s[…]