Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Donut
Hej,

Min s60 T5 -01 vibrerar ifrån framvagnen och gör det i alla hastigheter.
Dock så ökar vibrations frekvensen med hastigheten så i hastigheterna mellan 60-110 så är dem som allra jobbigast medans i t.ex 120 så blir de så hög frekvens på vibrationerna att det känns mindre. Vibrationerna försvinner dock om jag vrider ratten 1/8 varv åt höger och sen är det helt borta till fullt rattutslag.

Jag har testat att låta bilen rulla i neutral med både motorn på och av och de gjorde ingen skillnad så tror att de inte har något med motorn eller växellådan att göra. Jag har även bytt hjullagret vänster fram då de upplevs som att det kommer därifrån men de hjälpte inte och sen har jag även testat att sätta på vinterdäcken fram och de hjälpte inte heller.

Ska även kika idag efter jobbet på drivaxlarna för att se om de kan vara något med dem men hade gärna hört vad ni har för idéer på vad det kan vara som skapar vibrationerna?
Användarvisningsbild
av Greffel
Om du inte vart och känt på alla leder efter glapp så är det en bra koll att göra
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle misstänka sliten ytterknut. Har du kollat om damaskerna är hela?
Kolla också att centrumbulten som håller drivaxeln i navet fram sitter fast, finns folk som tappat sådana. Då kan innerknuten bottna. Det mår den inte bra av.. :oops:
Du har förstås kollat hjulbultarna runtom?
av Donut
Greffel skrev: mån 18 sep 2023, 18:14 Om du inte vart och känt på alla leder efter glapp så är det en bra koll att göra
Var och rykte i alla lederna igår märkte inget särskilt mer än att höger styrled glappar men känner inga vibrationer i ratten när jag kör utan bara i fötterna samt ljudet som produceras av vibrationen och jag gissar då på att styrleden inte är grunden till vibrationerna
av Donut
Erik Å skrev: mån 18 sep 2023, 19:34 Jag skulle misstänka sliten ytterknut. Har du kollat om damaskerna är hela?
Kolla också att centrumbulten som håller drivaxeln i navet fram sitter fast, finns folk som tappat sådana. Då kan innerknuten bottna. Det mår den inte bra av.. :oops:
Du har förstås kollat hjulbultarna runtom?
Damaskerna är hela gick igenom och kollade på dem igår. Sen så är centrumbultarna kvar och den vänstra är helt ny för den byte jag tillsammans med hjullagret.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]