Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Righthanddrive
Jag har bytt motor till en lågmilare.
Packboxar mm blev skiftade.
Oljer har blivit utbytta på alla ställen man kan komma åt.
Jag har ett strul med diesel fuel att det EJ kommit fram ännu, skall felsöka mer i tank mm.

Men det som nu har hänt att jag har ett läckage i ” dräneringshålet på vxllådan”
Motor har bara blivit körd på startmotor!
Vad brukar det vara för fel?
Eller bra tips….tycker själv att det är märkligt att Ej läkt på 45,000 mil och får ny motor så händer det??

Tack och hej
Bilagor
IMG_9737.jpeg
IMG_9737.jpeg (2 MiB) Visad 1130 gånger
av Righthanddrive
Mårn,
Vad menar du med satte?
Jag satt den på vxl sidan och tror att jag fick roterat den lite….det är gjort för typ 3 år sedan….
Trodde inte man kunde sättat den fel
Användarvisningsbild
av Greffel
Om det är röd växellådsolja som rinner ut där så är det nog tyvärr som S6024t säger att du inte var tillräckligt noggrann och mätte så du fick dit vridmomentsomvandlaren (torque convertern) rätt.
...men det bästa av allt är att nu får du möjlighet att ta isär och göra rätt :)
av Righthanddrive
Kollade bland alla mina böcker och papper och ihopsättningen är gjort enligt alla regler….men visst nåt kan ha kommit fel….
Bilagor
IMG_9740.jpeg
IMG_9740.jpeg (683.89 KiB) Visad 1013 gånger
Användarvisningsbild
av Greffel
Det är nog tyvärr så, har du riktig otur har du dragit ihop allt med tvång och "spräckt" omvandlaren.
Men öppna och titta är rekommendationen
Användarvisningsbild
av Greffel
Jag hade också gjort enligt konstens alla regler men när jag drog fast bultarna mot svänghjulet struntade jag i momentnyckel.
Detta resulterade i att jag fick ett riktigt otrevligt motorljud och trodde min motor var vevlager rasad.
av Righthanddrive
Xc har stått ett tag pg att man tappar lusten lite….
Kollade med en firma om att de kunde plocka ur och i växellådan och för detta ville de ha knappt 11000kr sedan tillkom ev reparation.
Jag tänkte bara packningen in mot vxl lådan med firman trodde ev att pumpen i lådan fått sig en känga när paket monterades ihop.
Nu inne på att ev finna en beg låda med mindre mil än min 45000 när jag nu ska riva igen.

Hur brukar ni göra när ni river ned bara för byte av växellådan?
Ta bort hela Subframe och låta motor hänga i balk ifrån ovan samt lossa allt som nu kan sitta i subframen?
Samt av med vänster McPehersson benet för att göra så mycket fritt som möjligt?

Jo, just det Motorn startar upp som den skall nu och låter bra men tappar vxl olja :-(
Tack og Hej
Användarvisningsbild
av Greffel
Jag brukar plocka ned hela subframen och låta motorn hänga i motorbock mellan hjulhusen.
Blir smidigt för då kan man använda en liten vinsch och lyfta/sänka lådan med.
Men om du bytte låda själv innan så är det ju bara att göra samma igen men vara mer noggrann och följa Vida instruction eller motsvarande.
Har du råflax är det bara momentomvandlaren du sabbat, men det kan även vara pumpen.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]