Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DennisO
#1553398
Hej!

Har haft en XC70 T5 2001 ca en månad och för några dagar sedan från ingenstans går den in i limpmode (antar jag) och dör om man släpper gasen alltså ingen tomgång.. fick hjälp att läsa felkoder samt att radera koder som låg och efter det gick den som vanligt ca 1 km, samma sak igen. Raderade felkoder och jag kom hem ca 3-4km.

Nästa dag på väg till jobbet går bilen som vanligt ca 3mil. för skoj skull testar jag starta om bilen och nu går den i limpmode igen. Efter arbetsdagen på väg hem går den bra ca 1km innan den går kass igen. När detta upptäktes satt ett öppet filter på bilen vilket nu är bytt till orginal luftburk.

jag har bytt Lmm och Kolkanisterventil/Kolkanisterfilter, kollat efter vacuumläckage. plockat isär diverse kontaktstycken, haft loss och slipat på jordpunkter, haft loss ECM och ECU.

Till en början säger intrumentpanelen ingenting när detta händer. kör man en stund så att den dör några gånger och kör lite längre så tänder sig motorlampan.

Någon som haft något liknande problem? jag misstänker gasspjället men jag ser också att det är bytt (Gul dekal) självklart kan det vara felet ändå men tänker att någon här kanske har en ide innan jag river isär mer. Motorlampa försvinner vid norsk reset.

Felkoder som fanns när motorlampan lös:

DDM-002B - DTC Definition inte hittad
PDM-003A - Domirrlamp
UEM-0004 - Siren
UEM-0037 - Reading 1amp
UEM-003D - Cargo Compartment Lightning/3rd rog reading 1amps
UEM-0035 - Reading 1amp
UEM-0034 - Reading 1amp
CEM-1A59 - Communication with AUM
CEM-6A01 - Rear left dounlocked
CEM-6A02 - Rear right dounlocked
CEM-1A5D - Communication with ETM
CEM-DF13 - Can-H High speed network
CEM-DF16 - Can-L High speed network
ECM-4010 - Evap canister shut-off valve / Leak diagnostic unit, pump
ECM-902A - Communication control modul / Throttle unit communication
ECM-959F - ETM.
ECM-903F - ETM, internal fault
ECM-9040 - MIL reguested by throttle unit
ECM-5000 - A/C Linear pressure sensor / Engine speed (RPM) senssignal

Jag har nogra filmer jag ska försöka ladda upp. Enormt tacksam för all hjälp jag kan få!

//Dennis
#1553407
De där ETM-felen tyder nog dessvärre på att ditt gasspjäll mår dåligt. Marelli antar jag? Har du provat att göra rent?
Man lär ju kunna bygga om till beröringsfria givare alldeles själv med material man shoppar på nätet..?
Själv köpte jag ett ombyggt från Atech2 men det är många år sen.
#1553480
Jag har provat att ha oss spjället och gjort rent det. inte för att det såg ut att vara så skitigt att det skulle hindra spjället och det gick lätt. hade även loss sensorn som mäter insugslufttemp och den var rätt geggig så den fick sig också en rengöring.

Nu på morgonen efter jag återmonterat allt så tänkte jag ta en provtur. startade bilen plockade undan lite och skulle åka så börjar bilen gå ojämnt och in i limp, alltså innan bilen ens blivit varm som den gjort tidigare. inga varningslampor lyser.

japp det är ett Marelli dessvärre, ska jaga rätt på ett annat spjäll och byta det så får vi se vad som händer.
#1553510
Se upp med den här felkoden:
"ECM-4010 - Evap canister shut-off valve / Leak diagnostic unit, pump"
Om EVAP ventilen inte stänger när trotteln är på tomgång så får man in tillräckligt med tjuvluft för att det ska bli trubbel.
Det är därför man har ventilen, kolkanistern (som fångar bensinångor från tanken med aktivt kol) ska "vädras" till insuget när man kör men inte då motorn går på tomgång..
Kolla gummislangarna från insug till EVAP-ventilen och kanistern, de tunnare gummislangarna har en tendens att få torrsprickor när de närmar sig 20 år.
Slangen till MAP-sensorn fick jag byta nyligen, den snäppte av vid nippeln på insuget när jag drog lite i den :-/

Förresten, har du en sån här ventil?
Den beckar igen med tiden och fastnar den i öppet läge så blir det tjuvluft i massor. Lätt att tvätta dock :-)
viewtopic.php?f=19&t=175540&start=10#p1547938
#1553583
jag har bytt den ventilen till en ny. försökt kolla alla slangar och inte hittat någon som är trasig, har dessutom provat att köra utan kontakt i till spjäll och med pluggade slangar vilket inte blev någon skillnad.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]