Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tek
Hej.
Jag lämnande in bilen för att byta lameller för ca ett årsedna. Fick nyligen problem med kollpingen som inte ville lämna golvet men lyckades få bilen till verkstaden efter att fyllt på bromsvätska och pumpat kopplingen. Dom sa något om oring när min fru hämtade bilen (hon la det inte på minnet) men jag antog att dom bytt en oring i anslutningen till slavcylindern då jag uppmärksammat läckage där vilket jag sa till verkstaden när jag lämnade in den. Nu hände samma sak igen när min dotter körde bilen (Jag var på semester). Hon lyckades dock köra hem den och det var kanske fyra kilometer men bara på ettans växel. Mina funderingar är om den körningen kan ha skadat motor eller lamellerna? Hon sa att det luktade lite bränt när hon kom hem men kan ju också bara vara att den gick lite varm och hon är inte så bra på bilar.
Jag tog isär anslutningen till slavcylindern när jag kom hem och fann varken oring eller gummi tätning som väl ska sitta på röret (se bild)?
Det är en Volvo V70 D5 2009 men manuell låda .
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (49 KiB) Visad 426 gånger
Användarvisningsbild
av tek
Hej.
Tack för svaret.
Ska det bara vara en oring där? Hittade detta på ett forum som iof gäller Ford men det är ju likadan anslutning.
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (28.58 KiB) Visad 342 gånger
Och var kan oringen tagit vägen? Kan den sitta kvar i slavsylinder? Såg inte ut som det satt något där men få kolla lite noggrannare kanske. Kanske har den åkt av och hamnat i slavcylinder och kanske var det som verkstaden "fixade" men nu verkar det hänt igen då kanske? Att origen åker av är ju inte bra, kan det bero på att gummitätningen längst ut saknas?
Användarvisningsbild
av tek
Har nog kommit fram till att det inte ska vara en oring där men att det ska sitta en tätning som som ska tryckas dit så den "klickar i". Tätningen satt kvar nere i slavsylindern. Jag fiskade upp den och tryckte dit på röret så den fastnade och satte tillbaka röret. Nu verkar det vara tätt men frågan är varför det läckte tidigare då verkstaden gjort detta två ggr tidigare, dels när dom bytte hela kopplingen och när jag lämnade in den igen för att den inte lämnade golvet?
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]