Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomZaj
#105964
Hej,
Hade min XC70 -01 på 8000 mila service på Bilia i Eskilstuna där de noterade att mina styrleder var slut och att det var dags byta dessa, så då lämnade jag in bilen på en Mekonomen-verkstad där de säger och visar med en filmsekvens från en mobilkamera att så är icke fallet, det är styrväxeln som det är fel på. Jaha tänkte inte så noga på det utan åkte till Bilia för att beställa en styrväxel där satte jag kaffet i vrångstrupen när jag fick reda på priset, 8500:- plus drygt 500:- till för nån jäkla nedre rattnav. alltså 9000:- för material + 5000:- för jobbet. Bilen har gått 8000 mil, detta är fanimej dåligt. Hade en Chevrolet Trans sport -97 förut den var det ju aldrig fel på hade den i drygt 6 år. Vet inte vad jag ska tro på om kvalitetssnacket att USA bilar är bara skit, de håller ju i alla fall.
Var bara tvungen o avreagera mig lite :wink:

// Tommy
Användarvisningsbild
av Nexus
#105970
Jag hörde lite om ditt bekymmer idag. Rycktet går fort i eskilstuna :lol:

bara att beklaga hoppas man inte råkar ut för samma sak :cry:


stabben är iallafall nöjd med din gamla pärla. kanske mest p g a att det ryms en hel del i bagaget. :lol:

mvh magnus
av CANBus
#105971
japp det kostar att äga bil.....tydligen.
Dock brukar det vara de inre styrväxellederna som är slut, inte behöver man köpa en ny styrväxel för det.
Men det är ju förstås jag det.
av Marbas
#105980
Du ska va gla att du inte har mercedes! Min styrväxel började läcka lite på min E250D -96. Det rann ut lite mer än en liter om året, dvs en liten påfyllning vid varje tankning. En ny styrväxel kostade närmare 19 000:- !!! Hittade en på skroten som jag fick köpa för 7000:- men den passade inte. Körde med påfyllningstekniken (60:-/år) tills jag sålde fanskapet.
av TomZaj
#106141
Skulle ha varit glad om det hade varit inre styrväxelleden som vart slut, då hade jag haft råd med nya fälgar, har spanat efter nya härliga fälgar te bilen men det kan man glömma nu :( .
Kul att stabben är nöjd med bilen synd bara att han inte köpte den av mig då hade han tjänat minst 25000:- :wink: :wink: men han jobbar snart in det :P

// Tommy
av ted.k
#106249
Hej!
Har ni tänkt på att förr i tiden -70 -80 talet då behövde man inte byta framvagnsdetaljer så ofta. Fast då var det inte så vanligt med hjul i storlek 225/45 18”
Jag menar att dagen däck inte är snäll mot bilen.
Jag har fått den uppfattningen på verkstan att om styrväxlar o dylikt pajar på nyare bilar, som inte har gått så många mil, så sitter där alltid biffiga däck.
Och det är ju klart att ju mindre profil desto mer ojämn väg kör man upp i framvagnen som sliter i alla leder o styrväxlar och sånt.
Bara en tanke.
av jbl
#106450
På XC modelerna är det normalt med ett visst glapp i styrväxeln enligt Volvo i Uppsala. Jag fick först en anmärkning på vänster inre styrled glapp. Bokade då tid med annan mekaniker hos Volvo här i Uppsala som är specialiserad på hjulinställningar då det måste göras i samband med byte av styrled. Han konstaterade snabbt att mitt glapp som fanns kom från styrväxeln och detta bedömdes som normalt.

Du kanske skulle kolla med Volvo mekaniker som pysslar med hjulinstäälningar så att du inte byter fel del.
av Kena
#106460
8000 mil...suck..tycker synd om dej men gör som ovanstående nämnde dubbel kolla med Volvo. För nog f-n sa de hålla mer än så även om man har järnhjul. Någon skrev härovan om att man har x-trema dimensioner på hjulen nuförtiden, jo visst men om man rekommenderar vissa dimensioner på däcken som tillverkare så måste man väl ändå dimensionera resten av bilen så den håller mer än 8000 mil??? eller är jag ute och cyklar?
Vissa här tycker det är helt ok att man kan ta hutlöst betalt för grejjor som gått några tusen mil och hävdar att garantitiden gått ut. Är det då meningen att man ska bo i bilen och köra typ 15000mil under garantitiden för att upptäcka alla konstruktionsfel som ev. uppdagas?
Jag/vi som köper bilen betalar faktiskt nått som heter utvecklingskostnad och ingår inte några mils körning/tester i dessa??? i olika klimat och vägkvaliteter. Eller sätter man dit de bästa grejjorna under testerna och när sedan bilen ska ut i produktion står aktieägarna och prutar på kvaliten. Men visst en ny flashig bil med navigation/mp3/dvd/livsstil/känsla säljer såklart men det vore ju kul om fanskapet hann ut i trafiken innan den rasar ihop.
av TomZaj
#106611
Styrväxeln är helt slut, glappar som bara faen. räckte inte med att köpa bara styrväxeln var tvungen o köpa rör och returslang oxå de kosta 1900:- rörkopplingarna sitter tvärtom på styrväxeln. det är inte heller säkert att styrlederna passar som föjlde med styrväxeln de var 2 cm kortare än de som satt i gamla, får hoppas att det finns gänga så det räcker att skruva ut dem. :cry:

// Tommy
Användarvisningsbild
av greeeken
#106618
TomZaj skrev:Styrväxeln är helt slut, glappar som bara faen. räckte inte med att köpa bara styrväxeln var tvungen o köpa rör och returslang oxå de kosta 1900:- rörkopplingarna sitter tvärtom på styrväxeln. det är inte heller säkert att styrlederna passar som föjlde med styrväxeln de var 2 cm kortare än de som satt i gamla, får hoppas att det finns gänga så det räcker att skruva ut dem. :cry:

// Tommy
O det är orginal styrväxel du köpt?
Då borde väll det vara plug and play?

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]