Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jlu
Just besiktigat och fick en anmärkning på hjullager bak.

Är det "bara" att lossa oket och lossa detta nav? Brukar nåt sitta fast?

Biltema verkar ha, det kostar knappa 700, det ser ut att vara nåt man inte behöver "pressa" utan är ett skruvat nav.
Är Biltemas nav OK, eller urkass? Kör kanske 500 mil om året, så behöver inte hålla ytterligare 24.000 mil...

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000037743?

Värt att ta från V-Parts istället?
https://vparts.se/se/hjullager-hjulnav- ... 91048.html
Användarvisningsbild
av Erik Å
Köp inte Biltemas hjullager.. Du får FAG eller SKF för marginellt högre pris från trodo. Kvalitetsgrejer, brukar hålla 10 gånger så länge :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hoppsan, det var dyrare än väntat. :oops: Vad tar de för FAG då? De satt som original på äldre V70
Sök runt lite på Biltema hjullager här på jagrullar. Inte direkt bra reklam för Biltema :-D :-D :-D
Jag skulle aldrig använda deras lager.. Men det är ju upp till var och en.

Edit: Kollade, det var ju faktiskt från Mekster som jag beställde FAG bakhjulslager för 779 kr/st i vintras. Har inte fått dit dem än :-D
Men jag har en V70 mk 1 (P80), de lagren kanske är billigare.
Kolla även hos skruvat, ibland har även de bra priser på märkesgrejer.
av jlu
Tack, jag ska kolla alternativa leverantörer då. Då bilen rullar 500 mil per år så lär även ett biltema lager hålla många år (tror jag). Men kostar det 2-300 till för ett som är FAG eller SKF så är det taget. För 1800 känns det som biltema får duga. Undrar om VPARTS är bättre än biltema?
av jlu
Skruvat, 1392 FAG, 1572 SKF. Det är det billigaste jag hittade. Frågan är, HUR dåligt biltema är? Jag kör som sagt 500 mil om året... Det ser lätt ut att byta, jag brukar tänka så, om tiden att byta är mer än mellanskillnaden så kör jag det dyrare. Detta ser ut vara en, max två, timmar. Jag ska googla biltema hjullager. För lääääänge sen bytte jag på en saab 9000, åxå ett komplett nav... det jag köpte på biltema var SKF lager i. Tyvärr är det nog inte så i biltema grejor sen många år...
av jlu
Nu blev det ett biltema, måste få detta bytet gjort i närtid, var just och handlade.

Det låg en lapp "OBS lagret har en magnetisk impulsring, montera givaren på den sidan där ringen sitter". Jag fattar inte vad de menar. Lagret ser symetriskt ut. Ringen måste ju sitta kring hela navet. Är det en urfräsning eller förtunning nånstans så givaren måste linjeras? Kanske ser man när man river isär. Men om nån vet vad som menas får ni gärna förtydliga...

Jag lovar förreten att åkterkomma i tråden om biltema lagret rasar i förtid. ;) :)
av 2ägaren
jlu skrev: tor 24 aug 2023, 12:36 Nu blev det ett biltema, måste få detta bytet gjort i närtid, var just och handlade.

Det låg en lapp "OBS lagret har en magnetisk impulsring, montera givaren på den sidan där ringen sitter". Jag fattar inte vad de menar. Lagret ser symetriskt ut. Ringen måste ju sitta kring hela navet. Är det en urfräsning eller förtunning nånstans så givaren måste linjeras? Kanske ser man när man river isär. Men om nån vet vad som menas får ni gärna förtydliga...

Jag lovar förreten att åkterkomma i tråden om biltema lagret rasar i förtid. ;) :)
du har abs sensor på höger sida bak tror jag, så har du ett lager utan givare och ett med så ska detta sitta på höger isåfall. Slägga är du förberedd med? De brukar satt sig rejält gött efter alla år :-)
av borstarmicke
Bytte vänster bak på min -02 T5 för två veckor sedan, blev biltema då jag kör den ca 400mil/år och räknar med att det lär hålla ett antal år iaf. Satt rätt jävligt efter 25000mil o 21 år... den nedre bakre bulten gick inte att få ur helt utan att lossa nedre delen av fjäderbenet då skallen tar i när man skruvat ur en bit... fick lossa de andra 3 först o sen skruva ur den bit för bit samtidigt som jag drog hjullagret utåt.

Fick knacka runt kanten längs med den bultade "fästplattan" tills jag till slut fick emellan en platt skruvmejsel så det gick att bryta loss lagret.
Blev skönt och tyst i bilen efter bytet... :)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]