Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en 02 V70 med 140hk gasmotor. När jag fyllde på den igår och räknade miltal så märkte jag att den hade ganska dålig körsträcka på 10,5l/100km när den brukar vara ca 2l mindre. Jag började uppmärksamma datorn och den visade märkbart sämre körsträcka. Varvtalen är som de ska och jag har inte märkt något vid körning på landsvägarna jag tar till jobbet dock, när jag gick ut på motorvägen och rejält gasade så gick det riktigt långsamt och började skaka häftigt. Skakningarna försvann gradvis under ett par minuter och när jag tog en avfart till en landsväg visade datorgaskörningen riktigt bra men efter ett tag blev den hög igen 192.168.0.1 192.168.l.l.link/ .

Jag bytte luftfilter och tändstift och ett enda tändstift hade massor av olja på sig. Den verkade fortfarande använda mycket bränsle efter att jag bytte allt.

Vad kan problemet vara?
Senast redigerad av 1 harta5, redigerad totalt 0 gånger.
Det kan väl vara läge för ett kompressionsprov.. att ett ensamt stift blir oljigt kan bero på havererade kolvringar eller trasig topplockspackning
Eller bara en trasig ventiltätning.
Inga felkoder?
Antar att du menar oljigt på delen som sitter inne i cylindern, inte på utsidan?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]