Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BT34Damien
Har fått ett skramlande ljud som jag misstänker starkt att det kommer från/runt kamremmen. Någon annan som har erfarenhet av detta oljud och isf vad kan det bero på?
Vid tomgång och låga hastigheter hörs detta skramlande men så fort man får upp farten t.ex över 40-50 kmh försvinner det.
Användarvisningsbild
av 144
Känn på alla remhjulen om det glappar nånstans, det kan vara spännrullen till multiremmen eller hjulet på AC-kompressorn som är slut.
Var hos två olika bilverkstäder på morgonen för att se vad de säger. Det som var utpekat var styrservopumpen. Startar man motorn och väntar tills det "skramlande" ljydet startar och därefter vrider ratten åt båda hållen slutar det "skramla" för att sedan börja en stund därefter så ja, styrservopumpen säger kort och gott att den inte mår sådär tip top. Ratten är varesig trög eller hackig så enligt verkstaden är det inte dödsakut läge men måste nog in på behandling snart.
Tack iaf för svaret. Hoppas mitt svar är till nytta för nästa med samma problem.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]