Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Hej!

Kan man justera motorhuvens stängda läge vertikalt? På bilens högra sida ligger huven högre än fronten. Det ser inte snyggt ut . Ser det på 100 meters håll när jag ska hämta bilen på jobbet. Hur fult som helst.

Å andras sidan kan det ju vara själva fronten / stötfångarhöljet som ska justeras uppåt.

Jag har kollat lite, men fästkrokarna på huven verkar ju sitta där de sitter. Kan huvlåsen sänkas? hur kommer man i så fall åt?

Om fronten kan justeras, hur gör man? skulle tro att det rör sig om ca 2mm

Tacksam för tips!
av Knasen
Hej,

Att justera huven är ganska lätt, på motorhuvens ytterkant längst ute vid strålkastaren sitter det två svarta justskruvar en i varje hörn, dom kan du skruva på för att justera höjden på huven.

Kolla oxå om verkligen huvlåset låser huven

För att justera huvlåset måste du plocka ner fronten (Softnosen)
Användarvisningsbild
av P1800
Knasen skrev:Hej,

Att justera huven är ganska lätt, på motorhuvens ytterkant längst ute vid strålkastaren sitter det två svarta justskruvar en i varje hörn, dom kan du skruva på för att justera höjden på huven.

Kolla oxå om verkligen huvlåset låser huven

För att justera huvlåset måste du plocka ner fronten (Softnosen)
Tack för svaret!

Har redan skruvat på de svarta gummiduttarna i ytterkanten - hjälper kanske något men inte nog. Låset måste ner motsvarande i så fall för att hålla ner gummidutten mot frontplåten. (Ja låset går förresten i som det ska)

Finns det någon justering på fronten så att man kan lyfta upp den istället? Huven ligger nog ganska rätt mot skärmarna, så det vore nog att föredra att lyfta nosen nån mm om det går. I annat fall blir det väl att plocka ner nosen för att sänka huvlåset.

Jag kunde iallafall bända så jag fick u[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]