Sida 1 av 1

Hjälp att identifiera problem. V70 2.4 01

Postat: tis 01 aug 2023, 21:47
av Isak00
Tjena forumet! Hoppas kunna få lite tips på vad det kan vara för fel på min bil. Har en v70 2.4 01.

Problemet började när jag stog på en parkering med motorn på och varvtalet plöstligt klättrade av sig själv och sedan kom felmedelandet ”motorsystemservice erfordras”. Sedan dess har bilen haft ojämn tomgång. Fått felkoderna p2177 och p1026. Bilen pendlar mellan varvtal på tomgång, ”puttrar” och luktar bensin. Vid körning är den helt normal under gas men blir extremt ryckig när den går ner i lägre varv. Farthållaren går heller inte att starta.

Jag har bytt hela gasspjället till ett nytt med ”gul etikett” samt massflödessensorn. Problemet blev aningen bättre ett tag men är nu tillbaka. Bilen verkar få för mycket luft men jag vet inte hur det skulle kunna ske. Jag har plockat isät hela luftintaget och sattit dit det igen när jag bytte delarna och det var inte direkt något hål någonstanns.

Tips på vad det kan vara för fel?

Re: Hjälp att identifiera problem. V70 2.4 01

Postat: ons 02 aug 2023, 00:47
av Erik Å
Googlade lite:
p2177, p2179 fuel Air Metering Too Lean Off Idle,
P1026 är volvos felkod ECM 914F och betyder: (viewtopic.php?t=135759(
• Gasspjällenhet
• Gasspjällenhet, internt fel
• Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
• Gasspjällenhet. Felaktig signal

- Har du rengjort det nya spjället invändigt så att trotteln inte klibbar fast runt tomgångsläget? Kan ju också vara så att du fick ett utslitet (antar att vi pratar Marelli här), ombyggnad till beröringsfria givare är enda långsiktiga lösningen. Borde gå att hitta ombyggda på skroten.
- Kolla om du har en igenbeckad "assisted air control valve"; om den fastnar i öppet läge så kommer den att släppa tjuvluft förbi spjällhuset på tomgång.. viewtopic.php?f=19&t=175540
- är slangen från insuget till MAP-sensorn OK? Min hade torrsprickor, gick av vid insuget när jag drog lite i den.. :-/
Slangen till EVAP-ventilen (även den är ca 7mm) kommer också att släppa in tjuvluft om den spricker. Lika illa om EVAP fastnar i öppet läge men det borde väl ge felkod?