Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en Volvo S60 2,4 170HK -2002. Den gick in i vad jag tror är ett felsäkert läge och blev helt orkeslös. Den går ojämnt och vibrerar mycket på tomgång och går inte att varva upp så mycket.

Kollade felkoderna och fick upp dessa:

P0104: Luftflödeskrets "A", massa eller volym, intermittent/ojämn

P0113: Insugslufttemperaturgivare 1 krets hög signal (bank 1)

P1026: ???

Den sista felkoden vet jag alltså inte vad den betyder. Jag har en iCarsoft i906 felkodsläsare men den är i Kalmar ljust nu och har därför felsökt med Biltemas felkodsläsare för Volvo. iCarsoft-läsaren kanske kan utläsa felet bättre?

Är det någon som vet vad det kan vara för fel på bilen eller hur man går tillväga?
av MickeM
Om du har Biltems Volvoanpassade felkodsläsare, så gör en volvo-diagnos istället för EOBD. (P xxxxx = Generiska felkoder, dvs standard)

En Volvodiagnos ger ju Volvo-felkoder på Volvo-språk.
Dessutom kollad i alla styrdon.

Annars ska dom översättas, och det blir problem i översättningen, osv....
Okej, det verkar vara en vanlig OBD- läsare jag har just nu. Kanske värt att vänta tills jag har fått tillbaka iCarsoft-läsaren.

Såg hur som helst i ett annat forum att felkod P1026 är volvos felkod ECM 914F och betyder:
• Gasspjällenhet

• Gasspjällenhet, internt fel

• Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal

• Gasspjällenhet. Felaktig signal

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ight=P1026

Har kollat och jag har förstås ett magneti marelli spjällhus. Är det lika bra att åtgärda spjällhuset eller bör man felsöka med en bättre OBD-läsare först? Tänkte hur säker såna översättningar av felkoder är.
av MickeM
Rengör spjället noga först och främst.
Gör det regelbundet, kanske var 3000mil eller så.
Det ger märkbar effekt även på problemfria bilar.

Kan lösa problemsymptom också, Tom permanent med lite tur. Men MMspjäll pallar inte bilens livslängd. Förr eller senare...
av MickeM
FredrikSundstrom skrev:Okej! Så ett skitigt spjäll kan ge felkoder? Trodde det var trasigt isåfall!
Smuts kan göra att spjällskivan kärvar något, alt är tyngre än vad elmotorn är designad för.
Det kan sätta felkoder, ja.

Men efterspm det är ett MM spjäll med okänd ålder, så kan det bli tvunget med en gasspjällrenovering framledes
Byte till begagnat är utsiktlöst, om det inte är relativt nytt eller renoverat och hårdvaru-uppdaterat.

Tips:
Googla Atech2.
Nu har jag rengjort spjället och provkört. Från början var den lite orkeslös uppför en backe men efter det har den gått bra. Några ryckningar har det blivit när man gasar från ganska lågt varvtal. Tomgången ligger även lite högre när man kopplar mot för innan då den gick ner väldigt lågt och nästan ville stanna. Har inte fått någon felkod än så länge, får väl avvakta och se hur det utvecklas!
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]