Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har bytt vevhusventilation på min xc70 från 2002 med 200hp 2.5 motor efter att den varnat för lågt oljetryck, var lite koksad olja i kanalerna i motorn men inte helt igensatt. Samtidigt som detta gjordes plockade jag ned tråget och rengjorde, sedan varmkördes motorn med engine flush I oljan och tråget plockades ned igen och rengjordes tillsammans med silen på oljepickupen. Även oljetrycksgivaren byttes.

Nu när jag monterat ihop allt och provkör varnar den för lågt oljetryck igen! Kan det ha lossnat massa skit från motorn och satt igen silen eller är det troligast att det glappar i kablaget till givaren?
Silen var ej helt igensatt när den togs ned första gången men lite smuts i.

Finns det något smidigt sätt att koppla på en oljetrycksmätare istället för givaren? Kanske en så man kan ha mätaren i kupen lite tillfälligt för att testa. som jag förstått det så varnar givaren som sitter där vid ganska lågt tryck, typ 0.5bar.
Tack på förhand för tips och ideer!
+1 på "Marlboroman" att mäta verkligt oljetryck som enligt Haynes skall vara minst 1 bar vid tomgång.

Om verkligt oljetryck är lågt, så finns fler saker att kolla:
- oljepump med överströmningsventil
- ventil för kolvkylning (lock under vattenpump)
- avluftningsventil(sitter i tråget framtill i botten, limmad med värsta loctiten)
- lagerslitage, mät förslagsvis med bladmått på ramlager 1 bakom oljepump

/Hasse
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]