Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janjan
Hej,

Volvo verkstad med assistans två ggr i år med min Volvo som har fungerat bra i alla år. Volvo Cars byte senast luftmassemätaren som avhjälpte problemet med att bilen stannade strax efter start, och vid gaspådrag stannade motorn direkt. Nu uppkom samma problem och symptom. Kan knappast tro att LMM är orsaken igen, det känns mer som att det finns ett dolt fel, ingen gul motorlampa lyser men jag besiktades bilen just dagen innan och besiktningsmannen påpekade att han hade hittat en felkod P0106. Några reflektioner och/eller kommentarer?
P0106 verkar ju vara en varning för oväntad signal från MAP-sensorn, icke fel på LMM. Men å andra sidan, blir det motstridiga signaler från MAP och LMM kanske bilen inte vet vilken som är rätt.
Förresten, kolla att inte gummislangen (om det nu finns sådan) till MAP har torrsprickor, jag fick byta den på min V70 -00 för något år sen..
Det ska väl vara 1 års (eller var det 6 mån) garanti på verkstadsjobb förutsatt att det är "samma fel" som uppträder igen. Definitionen lär väl vara lite diffus; kan ju faktiskt vara ett annat, helt nytt fel som råkar ge samma symptom.. Då lär inte någon garanti gälla.
Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Dags att läsa ut felkoder låter det s[…]

Min 740 har fått sprillans nya Michelin runt[…]

Jag vet inte exakt hur det ser ut på V70, me[…]

Behöver ström till led lampor

Antar att ditt blixljus ska fungera även om b[…]