Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
V70 2.5T AWD -04 12500mil, Michelin Pilot sport 235/45-17 500mil. Total CAN 070320. Helt orginal i övrigt.

Idag körde jag en sväng med bilen och kom in på en lagom krokig väg och kände hur gasfoten blev allt tyngre...

... hur som vi skippar till resumen av resan.

Mitt intryck av bilen är att:

1. bromsarna inte räcker till då det börjar bli lite kurvigt och man vill pressa på lite. Dom mattas av för fort och bromskraften försämras lite för fort... visst det är ju inga keramiska men jag vill nog ha lite mer...

2. Framvagnen känns "lös" speciellt i skarpa kurvor, den borde gå att styva upp mer (?), det känns verkligen som att den flyttar sig i sidled några milimeter (inte svampig) när det börjar gå fort i svänagrna. Jag har sett att det övre motorfästet som sitter i den fejkade fjäderbesstaget är sprucket. Går det byta alla bussningar till hårdare dito och märka en skillnad? Jag vill inte sänka bilen i första hand utan styva upp på annat sätt.

3. Motorn beter sig lite lustigt när man pressar den hårt, den tvekade några gånger vid fullgas när den passerade runt 4000rpm, den bara hackade till ytterst lite, min sambo hadde inget märkt om man säger så... AC:n??

i övrigt en trevlig bil, speciellt ljudnivån i kupén känns bra, det är ju ingen sprotbil men det kanske kan bli en potent familjeräser utan att kosta skjortan...

Vad tror ni om 1.2.3.....

Ha en bra kväll!

Kim
Användarvisningsbild
av camaro69
Köp en R så är alla problemen lösta. :wink:

:D
Användarvisningsbild
av Cimmen
camaro69 skrev:Köp en R så är alla problemen lösta. :wink:

:D
Och du betalar eller??
Användarvisningsbild
av camaro69
Inte för att jag är snål, men där är gränsen passerad.

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Cimmen
Ingen som vet nåt om främst 1 & 2??
Användarvisningsbild
av greeeken
Cimmen skrev:V70 2.5T AWD -04 12500mil, Michelin Pilot sport 235/45-17 500mil. Total CAN 070320. Helt orginal i övrigt.

Idag körde jag en sväng med bilen och kom in på en lagom krokig väg och kände hur gasfoten blev allt tyngre...

... hur som vi skippar till resumen av resan.

Mitt intryck av bilen är att:

1. bromsarna inte räcker till då det börjar bli lite kurvigt och man vill pressa på lite. Dom mattas av för fort och bromskraften försämras lite för fort... visst det är ju inga keramiska men jag vill nog ha lite mer...

2. Framvagnen känns "lös" speciellt i skarpa kurvor, den borde gå att styva upp mer (?), det känns verkligen som att den flyttar sig i sidled några milimeter (inte svampig) när det börjar gå fort i svänagrna. Jag har sett att det övre motorfästet som sitter i den fejkade fjäderbesstaget är sprucket. Går det byta alla bussningar till hårdare dito och märka en skillnad? Jag vill inte sänka bilen i första hand utan styva upp på annat sätt.

3. Motorn beter sig lite lustigt när man pressar den hårt, den tvekade några gånger vid fullgas när den passerade runt 4000rpm, den bara hackade till ytterst lite, min sambo hadde inget märkt om man säger så... AC:n??

i övrigt en trevlig bil, speciellt ljudnivån i kupén känns bra, det är ju ingen sprotbil men det kanske kan bli en potent familjeräser utan att kosta skjortan...

Vad tror ni om 1.2.3.....

Ha en bra kväll!

Kim
1 Bättre bromsar med bromsskivor, tex borrade
2 Bättre bussningar. Bättre stötdämpare med sänknings satts
Bredare däck. fins mkt man kan göra som du ser.
3 Nja jag hade det på min 170 hästars , löste sig med uppgradering, det var Ac:n för min del.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tjena,

1: Bättre belägg gör underverk, behåll du skivorna, orginal är helt ok. Jag vet inte riktigt vad det finns för belägg till dessa bilar, men ferrodo DS3000 kanske?

2: Många menar att bussningarna till länkarmarna gör bilen som du uplever den. Jag vill minnas att det är framförallt de främre som är avgörande. Det skall visst finnas powerflex att montera istället för orginal. Det kan ju dock vara så att något är slitet och det är därför du upplever den som du gör, det är ju inte direkt ovanligt med slitna leder och trasiga bussningar på dessa bilar.

/Martin
Användarvisningsbild
av Cimmen
MartinS skrev:Tjena,

1: Bättre belägg gör underverk, behåll du skivorna, orginal är helt ok. Jag vet inte riktigt vad det finns för belägg till dessa bilar, men ferrodo DS3000 kanske?

2: Många menar att bussningarna till länkarmarna gör bilen som du uplever den. Jag vill minnas att det är framförallt de främre som är avgörande. Det skall visst finnas powerflex att montera istället för orginal. Det kan ju dock vara så att något är slitet och det är därför du upplever den som du gör, det är ju inte direkt ovanligt med slitna leder och trasiga bussningar på dessa bilar.

/Martin
1.Jag har väl tänkt att köpa andra belägg men var osäker på hur mycket det gjorde... hoppas det räcker...

2. Det finns powerflex men blir skillnade stor om man byter alla i framvagnen??
av bilgalen
Cimmen skrev:
MartinS skrev:Tjena,

/Martin
1.Jag har väl tänkt att köpa andra belägg men var osäker på hur mycket det gjorde... hoppas det räcker...

2. Det finns powerflex men blir skillnade stor om man byter alla i framvagnen??
Glöm inte att även byta bromsvätskan till en som tål högre temperaturer. Det plus nya belägg gör underverk :)

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]