Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

När jag köpte min XC90 2008 förra året så köpte jag olja och alla filter och servade bilen, köpte även med 8L Castrol Transmax ATF Dexron-VI Mercon LV Multivehicle som enligt oljemagasinet skulle vara rätt till min bil.

Jag har skjutit på att byta växellådsoljan men funderade på om jag inte skulle ta tag i det nu, bilen har rullat 24000mil och har troligtvis aldrig bytts tidigare. Jag tänkte ju inte spola den utan bara tömma och fylla på, sedan göra om det igen efter ett tag.
Dock nu när jag satt och kollade videos och läste på lite så kommer jag ju först och främst på att jag inte har nya o-ringar till nivårör och bultar etc. Om inte jag har ett gammalt kit från Biltema där någon kan passa..

Andra grejen jag insåg var en post på ett annat forum som jag råkade hitta, där han starkt avråder från olika "MaxLife" eller "multi-spec" oljor. Så jag kollade upp vad jag hade köpt och insåg att det är nog det jag har. Så jag skulle väl ha gått till Volvo eller hittat rätt från början, men antog att det skulle stämma när jag sökte på regnummer och sedan gick på de sista siffrorna i chassi-numret för att välja rätt.

Vad säger ni, borde jag skita i att använda det jag köpte i höstas eller hur noga är det?
Om jag annars ska köpa den korrekta så är det väl bland annat "Mobil ATF 3309" om jag läste rätt.
Ett annat alternativ om jag nu har lagt pengar i sjön är väl att bara köra på, den håller säkert så länge jag har bilen.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]