Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christofernat
Hej!

Min 2006-års V70 2.4 har stått ett år nu, pga att vattenpumpen är trasig och kamremmen behöver bytas.

Efter ett år så upptäckte vi nu att det nya batteriet hade laddats ur, när vi skulle in i bilen. Batteriet sitter, av någon märklig anledning, bak vid reservhjulet innanför bakluckan som nu inte går att öppna.
Bilen har bara ett lås till förarplatsen, som även kan öppnas med nyckelblad, förutom med "radio". Resten är alltså centrallåsstyrt - om det finns ström i batteriet, vilket det ju inte gör.

Första åtgärden hade varit att "startkabla" bilen, men pga att vattenpumpen är paj så är det inte aktuellt.

Från förarplatsen är det bara mekanisk öppning av motorhuven - och där finns ju inget batteri, så det hjälper heller inte.

Man skulle kunna gå att krypa/åla sig bak men då sitter lastnätet i vägen och det går bara att rulla ned bakifrån. Skulle man ändå lyckas lirka ned nätet och kravla sig över ryggstödet så står man nästan på luckan som man sen ska (försöka) öppna och därifrån sedan bakvänt försöka skruva loss och sedan lyfta upp det tunga batteriet med en hand (då man lär stödja sig på den andra armen för att inte bryta ryggen av sig) - en nästan omöjlig uppgift med andra ord.

På vissa V70-modeller ska det visst finnas ett dolt nyckelhål under ett lock vid handtaget till bakluckan, dock inte på min vad jag kan se och känna.

En bärgare skulle kunna hjälpa till att öppna bakluckan, men eftersom bilen är avställd så ingår tyvärr inte assistans i avställningsförsäkringen. Så inte ens det funkar.

Känner någon här till en annan lösning?
av binkie
Sålänge du får upp huven så är det ju inga problem att antingen kasta på en batteriladdare eller startkablar från en annan bil/batteri. Behöver ju inte vrida igång motorn bara för att någon ger dig "starthjälp", din bil kommer låna ström från den andra bilen.

Finns en plusanslutning vid säkringsboxen i motorrummet.

Lås sen upp bilen med fjärrdosan
av panth0n
Är väl bara att haka av nätet (den vänstra delen) från stången som löper takfäste-takfäste, kroka ur båda sidorna och trycka ihop stången så "sugs" nätet ned i stolsryggen automatiskt? Bilen heter ju Versatility70 av en anledning :-D

Därefter fäller du baksätena för sig så har du gott om utrymme att jobba. Glöm inte lyfta på sitsdynorna och fälla nackkuddarna innan du fäller stolsryggarna btw. "Golvet" bak är tvådelat så du kommer åt om du sitter på det främre.
binkie skrev: ons 12 jul 2023, 19:31 Sålänge du får upp huven så är det ju inga problem att antingen kasta på en batteriladdare eller startkablar från en annan bil/batteri. Behöver ju inte vrida igång motorn bara för att någon ger dig "starthjälp", din bil kommer låna ström från den andra bilen.
Finns en plusanslutning vid säkringsboxen i motorrummet.
Lås sen upp bilen med fjärrdosan
Batteriet sitter ju inte under huven, men det ska alltså gå att ladda det från motorutrymmet ändå alltså? Det var nytt för mig. Tack!
Vad är det för "plusanslutning vid säkringsboxen" jag ska leta efter?
panth0n skrev: tor 13 jul 2023, 15:37 Är väl bara att haka av nätet (den vänstra delen) från stången som löper takfäste-takfäste, kroka ur båda sidorna och trycka ihop stången så "sugs" nätet ned i stolsryggen automatiskt? Bilen heter ju Versatility70 av en anledning :-D

Därefter fäller du baksätena för sig så har du gott om utrymme att jobba. Glöm inte lyfta på sitsdynorna och fälla nackkuddarna innan du fäller stolsryggarna btw. "Golvet" bak är tvådelat så du kommer åt om du sitter på det främre.
Aha, det tänkte jag inte på att sätena går att fälla ned... *facepalm* Tack för tipset! Provar det om inte det första tipset (ovan) funkar.
av panth0n
christofernat skrev: tor 13 jul 2023, 17:33 Batteriet sitter ju inte under huven, men det ska alltså gå att ladda det från motorutrymmet ändå alltså? Det var nytt för mig. Tack!
Vad är det för "plusanslutning vid säkringsboxen" jag ska leta efter?
Plusanslutning sitter under det inringade locket du viker upp. :-)
Bild

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]