Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Med stor risk att en liknande tråd redan finns, så chansar jag ändå på att göra ett nytt inlägg.
(Dom flesta inlägg/trådar jag läst är att alla växlar slirar/växlar hårt?).

Men... Mitt problem:
Har en Volvo V70 2,5T 2003/2004, automat, som har gått 25K mil.
Lite svårt att beskriva, men den växlar konstigt mellan 3:ans växel till 4:ans växel?
Är som att den slirar typ 1sekund, för att sedan "slunga" in 4:ans växel?
Märks framförallt vid gaspådrag. Känns lite som en bungyjump-effekt när man når botten och är påväg att studsa upp igen. Hoppas ni förstår hur jag menar? :-D
Växlar jag ner från 5:an till 4:an, så tycker jag inte att det känns något märkvärdigt?
Övriga växlar tycker jag växlar normalt.

Oljan var mörkbrun och ful, men har följt "Andis" guide här, genom att tömma ur det som går (ca 3liter), fylla på ny växellådsolja, starta, lägga in Drive, lägga in back osv.
Sen kört en sväng, upprepat osv. såpass att färgen nu ändrats från mörkbrun till en mera röd-färg (egentligen inte färdig än, med tanke på att färgen inte ännu blivit helt klar-röd), men upplever ingen skillnad på växlingen, tyvärr :-(

Hade känts "bättre" om den slirat/växlat hårt/slungats på ALLA växlarna. Men nu när det bara gäller 1 växel så känns det lite mer oroväckande...?
Eller kan detta fenomen uppstå, på 1 enda växel (utav 5), om oljan är dålig eller att oljenivån är för låg/hög?

Ett vanligt förekommande fel? Vad gissar ni på? Är lådan helt slut eller skulle det vara värt en riktig ursköljning av lådan hos Volvo (ca 3000kr)?

Bilen är riktigt fräsch i övrigt, så känns lite extra surt av den anledningen. Hade det varit en ful och sliten bil med rost och 50K på mätaren så hade jag inte tvekat att göra mig av med bilen...

Tack på förhand!
Sök på "Shift flare" på youtube. Om det stämmer med din låda skulle jag söka på B4 lock på forumet.
frasse4 skrev: mån 26 jun 2023, 14:41 Sök på "Shift flare" på youtube. Om det stämmer med din låda skulle jag söka på B4 lock på forumet.
Kollat lite YouTube-klipp nu, och ja kanske det är rätt likt...
När man kör så märker man tydligt hur bilens hastighet liksom "stryps" typ 1sek, för att sedan 4:ans växel slungas in, och bilen fortsätter accelerera.

Dom flesta klippen verkar dock vara mellan 2:an och 3:ans växel?
frasse4 skrev: mån 26 jun 2023, 14:41 Sök på "Shift flare" på youtube. Om det stämmer med din låda skulle jag söka på B4 lock på forumet.
Ja alltså mitt problem är som sagt Shift flare

Kommit fram till att dom 3 vanligaste orsakerna och åtgärderna är:
1. Spola växellådan och dit med ny och fin olja.
2. B4 locket
3. Ventilpaket i lådan.

Men...
B4 locket. Är det något man kan göra/byta/fixa själv, utan dator/mjukvara?
Vart köper man det? Vad ska man söka efter?
Känns lite "B"/osäkert att köpa från Fruugo osv.

Eller är det någon som har nån "mellan tumme och pekfinger"-pris på vad det kostar att lämna in på verkstad för att byta/åtgärda?
Endast Volvo verkstad eller funkar t.ex en Mekonomen Verkstad?

Ställer samma fråga om ventilpaketet.
Min första fråga blir: Har du garage och möjlighet att meka och byta delar själv ? Annars kan detta bli riktigt riktigt dyrt.
Det finns ett antal saker du kommer behöva göra och dom blir svårare och mer tidskrävande ju längre ned på listan man kommer.

1. Flusha lådan med minst 20 liter olja
2. Kontroll /Byte av B4 locket
3. Byte ventilhus
4. byte av växellåda, till slut var detta min lösning. Om du sätter in en renoverad låda och inte kan skruva själv kan denna lilla flare du har kosta 40-50 tusen kronor.

... det enda jag garanterat vet är att det kommer inte lösa sig själv tyvärr.

Kolla min Y-tube filmsnutt, är det så din beter sig mellan 3-4 ?

Här växlar jag "manuellt" notera fördröjningen men 3-4 :)
Greffel skrev: tis 27 jun 2023, 17:45Greffel
Exakt så där som i klippet!
Men hittade nån gammal tråd som du gjorde tidigare, när det gällde en S60.
Ditt problem löste sig då genom att:
* Skölja lådan
* Bytte B4 lock
* Mjukvaruuppdatering
? :-)
"Funkar fint åtminstone dessa 3 dagar" (nåt sånt)? :-)

Ang. garage/meka själv:
Både ja och nej... Jordstampat golv utan billyft.
Men det GÅR ju att meka bara man vill. Eller rättare sagt har inge val.

Det jag gjort är att tappa ur, fyllt på nytt. Växlat.
Även kört. Och den proceduren har jag återupprepat (ca 10liter) såpass att oljan ändrade färg från brun till mera en röd liknande färg.
Dock med FEBI 101161 olja (dvs. inte original).
Men har läst beteckningen och den ska ju funka till Volvo.
Problemet kvarstog dock, trots efter min procedur.

Sedan dess har jag läst på lite mer, och kommit fram till att Volvo har "misslyckas" med låda, eftersom man måste ha deras superdupermirakel Volvo original olja? (Enligt många inlägg här på forumet).

I din tråd så visade du en bild på pluggen och exakt detta svarta slagg hade jag på min plugg också. Jag tog lös det med fingret och provade med en stark magnet för att kolla om det var järnspån. Men magneten reagerade inte mot det som tur var.

Det jag dock inge gjort är att nolla lådan. Har varken hård- eller mjukvara. Mjukvara kan jag dock säkerligen "få tag i" ;-) Bara jag vet vad jag behöver? Kablar? Vad heter programmet?

Jag blev positiv när jag läste din tråd, och jag fick ett hopp om att det kanske finns en liten chans att lådan går att rädda!

"B4 lock" (som hette något med "kolv plugg"?) är beställd.
Var in på Volvo idag så har bokat tid för att dom ska göra:
1. Skölja lådan (å allt vad det innebär).
2. Byta ut B4 locket (när dom ändå har bilen hos sig).
3. Uppdatera mjukvara, OM nu inte lådan känns bättre med punkt 1 och 2. (Lite tråkigt att förlora MTE steg 1 optimering, OM den nu finns kvar i bilen).
Men mer värt om lådan blir riktig. Kanske har hänt lite mer på optimeringsfronten sedan 2004 dessutom? Alltså att det finns andra och smidigare alternativ som t.ex BSR? Eller att man kan skicka styrboxarna till någon som optimerar seriöst (seriöst = INTE KCR-box eller liknande...).

Ventilpaketet frågade jag om pris på att köpa (alltså INTE med att Volvo byter åt mig).
Det kostade bara "ynka" 26000kr :crying:

Men oavsett hur lådan blir efter dessa 2-3 punkter, så har jag åtminstone försökt göra allt JAG (eller rättare sagt Volvo) har kunnat.
Då blir det riktigt gjort, rätt grejer osv.
Blir det fortfarande inte bättre, ja då får man väl fundera på en beggad låda å byta hela skiten...
Eller köra med min nuvarande tills den lådan rasar helt och hållet...

Bilen är "tyvärr" för fin att skrota. Inge rost, motorn gått "enbart" 25K mil. Titanium Edition.
Du har nu ett intressant problem framför dig och det är väldigt likt mitt fall.
Jag provade också med magnet på den gråa sörjan på pluggen och den var inte magnetisk.
Men skiten sitter på magnetpluggen lik förbannat :)

Tråden du hittade när jag löste min flare med att flasha mjukvara var tyvärr bara en temporär fix men du måste börja någonstans.
För när man väl börjat störa sig att lådan slirar så åker man runt hela tiden och lyssnar och kollar på varvräknaren.

Riktig flush av oljan kommer göra gott
Byte av B4 lock behöver bara göras om det släppt på insidan, så dom borde bara byta om det är trasigt. ( du har en nyare bil än mig så du har redan det nya B4 locket)
Flasha mjukvaran gör att adaption resetar sig och lådan kanske fungerar bättre.

Men en viktig fråga efter detta.... händer det både när lådan är kall och varm?
Min erfarenhet säger att om det händer mer när den kommit upp i värme så kan det vara kärvande solenoider eller hela ventilpaketet som är lösningen.

Jag köpte ett helt nytt ventilpaket i felsökningssyfte som bara ligger här och tar plats om du är sugen på att prova det så säljer jag det gärna till ett bra pris.
Aha okej... Lär ju bli samma sak för mig med andra ord... :-(

Ja flush tror jag blir vettigt. Hoppas jag.

B4 locket beställde jag oavsett redan innnan av dom. Så eftersom jag ändå redan betalat för det, så tänkte jag att det är lika bra att byta det (för att utesluta felkällor).

Ang. kall och varm = har faktiskt inte tänkt på det.

Hmm... Ja kärvande ventilpaketet/solenoider känns ju tyvärr som att det är....
Känns fruktansvärt dyrt och drygt att byta dom...

Ja behåll gärna ventilpaketet tills jag lämnat in bilen på Volvo (21:a juli 2023) så återkommer jag då! :-)

(Återkommer med uppdatering oavsett resultat)

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]

... Förresten var hittar du värdena p&[…]

Elpriset

Nu har jag äntligen fått tid över […]