Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enkel test är att du lastar bilen tungt tex: 4-5 säckar cement längst bak. När du sen börjar köra kan du känna på din kropp hur bilen höjer och styvar bakdelen ,förutsatt att nivåreglingen är friskt.
Du kan också jämföra höjden på din bils bakdel med en likadan bil som har frisk nivåreglering. När nivåregleringen är slut sjunker bakdelen, när bilen står stilla.
Har aldrig ens tänk tanken att byta nivåregleringen till vanliga dämparna.
Hej!
Jag håller med glock40sw.
Jag har två V70N-08:or, bägge med nivåreglering och skulle inte komma på tanken att byta till standardfjädring.
Såg i annan tråd att du hade en trasig bakfjäder.
Du kanske skall kolla efter en komplett nivåregleringssats. Då får du nya dämpare och fjädrar tillsammans med montdetaljer.
Jag vet att man kunde köpa av Volvohandlaren för vettiga pengar en gång i tiden. Kostar inget att kolla.
Även på blocket dyker det upp nya dämpare lite då och då.
Lycka till!
Sam
Nya nivåmatdämpare kostar väl 8000 styck och vparts ombyggnadssats 3000 totalt för båda sidor. Har bilen gått 25k så vill man kanske inte lägga mer än halva bilens värde på bakdämpare.
Stefan Bergman på Youtube har en video där de monterar på en V70II men bör vara något liknande på V70n.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]