Helt stum styrväxel V70N -06
Postat: ons 21 jun 2023, 20:37
Hej! Köpte en V70N för ett litet tag sedan, stått stilla i ca 2år. Men var "nyservad" ny olja, nya stift, nytt filter, igenom gångna bromsar etc. Fick endast en tvåa på besiktningen. Trög styrning och ingen återgång. Vilket förra ägaren tydligen inte ens har märkt av.
Läste runt en hel del och av allt att dömma så trodde jag det var rattaxelknuten som kärvade. Vilket verkar vara vanligt. Har testat att smörja den ett par gånger senaste veckorna och tyckt att det blivit något bättre men idag plockade jag bort den för att se om min hypotes stämde, men den var väldigt lätt och fin att röra på. Tog bort fälgarna och lossade styrlederna. Gick att röra jätte lätt på skivan då, så topplagringarna var det inte heller.
Däremot den där dyra historien om styrväxeln...
Den är helt stum, går absolut inte att röra för hand hur mycket man en tar i. Gick knappt att svänga med hjulen på (med handkraft).
Damaskerna är fina, besiktningen sa inget om det heller.
Oljan är fin också, och rätt nivå.
Inget läckage heller.
Känns liksom aldrig som att servon kickar in alls, men något ytte pytte lättare blir den ibland, vid visst rattutslag.
Någon som har någon idé? Finns det något man kan testa innan man köper en bättre begagnad styrväxel? En ny är ju bara att glömma, kostar ju halva bilens värde.
Tack på förhand!
Läste runt en hel del och av allt att dömma så trodde jag det var rattaxelknuten som kärvade. Vilket verkar vara vanligt. Har testat att smörja den ett par gånger senaste veckorna och tyckt att det blivit något bättre men idag plockade jag bort den för att se om min hypotes stämde, men den var väldigt lätt och fin att röra på. Tog bort fälgarna och lossade styrlederna. Gick att röra jätte lätt på skivan då, så topplagringarna var det inte heller.
Däremot den där dyra historien om styrväxeln...
Den är helt stum, går absolut inte att röra för hand hur mycket man en tar i. Gick knappt att svänga med hjulen på (med handkraft).
Damaskerna är fina, besiktningen sa inget om det heller.
Oljan är fin också, och rätt nivå.
Inget läckage heller.
Känns liksom aldrig som att servon kickar in alls, men något ytte pytte lättare blir den ibland, vid visst rattutslag.
Någon som har någon idé? Finns det något man kan testa innan man köper en bättre begagnad styrväxel? En ny är ju bara att glömma, kostar ju halva bilens värde.
Tack på förhand!
