Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holpers
Tjena. D5 2005 som dog och plötsligt inte går att starta. Läste felkoderna P0087 & P0401

Har tidigare haft problem med alger i tanken och igensatt bränslefilter. Bytte det igen igår men bilen startar ändå inte.

Tänder med om man försiktigt ger startgas men dör direkt igen.

Glödstiften är nya.
Bränsletrycksgivaren är bytt
Relän verkar funka.

Någon har tidigare satt en extra bränslepump till framme vid motorn, troligen för att hjälpa till att få upp trycket. Det verkar ha funkat.

Tips på vidare felsökning? Hur vet jag att bränsletrycket är ok och flödet tillräckligt?
Vilken högtryckspump har du? Finns den gamla varianten som har kugghjulspump och den nya som inte har kugghjulspump. Fota gärna om du inte vet.
Låter spontant som pumpen bak i tanken felar. Kolla att den pumpar upp tryck när du vrider på tändningen (den ska surra).

Finns noll mening med extra pump framme vid motorn, och behövs det är något annat bakåt i bränslesystemet trasigt/fel på. På de gamla d5244t behövs inte ens tankpumpen, utan cp3an klarar pumpa diesel helt själv…

0087 betyder inte mycket mer än att trycket i commonrailen varit för lågt någon gång.
401 indikerar på att något är galet med EGR. Igensatt eller trasig EGR gissar jag på.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]