- tor 14 apr 2005, 00:27
Japp, det stämmer:
DSTC = antisladdsystem+antispinnsystem, STC = antispinnsystem
Beträffande uppgradering så kan jag inte tänka mig att det skulle gå att göra bara sådär. Det är nog en hel del annat som behöver modifieras än bara mjukvaran i styrenheten. Beträffande kostnad vet jag inte, men att det är dyrt är säkert... Om Volvo-verkstäderna ens åtar sig arbetet att eftermontera DSTC...
Fast DSTC går faktiskt att klara sig utan, det är mest på vintern man skulle ha nytta av det. Men å andra sidan så får man oftast inte sladd bara sådär med en "ny" framhjulsdriven bil. Faktum är att jag känner till ett fall då en bil (Ford Focus) åkte i diket med anledning av att antisladdsystemet var påslaget... Det var så att föraren kom på en hal 50-väg (vinter) och skulle svänga vänster. Körde inte ens i 50km/h, men med tanke på att det var väldigt halt, så satte antisladdsystemet igång, vilket bidrog till en "motorbromslikninade" effekt så att bilen kanade rakt ner i diket... Hade bilen inte hade antisladdsystem i detta läge hade föraren kunnat styra bilen åt vänster medan han fått en liten sladd med bakvagnen och sluppit diket, men, men...