Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torpet3
Hej, blir snart vansinnig om jag behöver plocka av skivan en gång till.
Hade problem med att handbromsen satt fast så jag plockade av och smörjde upp "expandern" kollade så att den rörde sig fint och monterade ihop. Försökte snurra hjulet medans jag hade det i luften och dragit åt handbromsen och orkade inte rubba det så tänkte att det gick ju bra.... När jag sänker ner bilen och provar dra handbromsen när den rullar så är det bara högersidan som tar, vänster som jag nyss haft isär rullade helt utan motstånd och kunde inte höra backarna "skrapa" emot heller.
Provade då istället att montera en sträckare, spände den så det var lite motstånd när man snurrade på hjulet släppte ner och samma fel kvarstår, nyper och släpper jättefint i luften och inte ett tecken på inbromsning på marken.

Nån som har tips på vad i all världen det kan vara?????
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla att inte vajerhöljet är trasigt någonstans bakom hjulet, då skulle det kanske kunna bli så att längden ändras då bakaxeln trycks upp mot karossen.
Eller om vajern på något sätt är dragen eller fixerad fel så att den stramar då du lyfter bilen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är insidan av trumman slät eller kan du ha fått "kanter" av rost som backarna låg på när du justerade och sen hoppade de ner i "spåret" när du släppte ner bilen på hjulen..?
Jag putsar alltid insidan med dremel och sandpappershylsa när jag tar av skivorna numera. Handbromsen tar bara bättre om man ruggar upp ytan.. :-)
Men låt bli skivbromsytan. Den går visst att slipa men då måste skivan roteras med jämn hastighet under slipningen annars får man pulserande broms. Been there :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Den här gör jobbet rätt bra :-)
Hållare 407, slipband (grov 60) 408
dremel_407_408.JPG
dremel_407_408.JPG (32.72 KiB) Visad 420 gånger
Jag tycker inte att det är värt att smörja upp en gammal expander. Har zinkbeläggningen som skyddar mot korrosion förbrukats så att den börjar kärva så är det vara en tidsfråga innan den kärvar igen. Dessutom så är det en risk med att använda fett inne i bromstrumman. Ligger bromsarna på så blir det varmt och så kanske fettet droppar.

Jag hade en V70 där jag i 5 år hade konstanta problem med handbromsen varje gång det skulle besiktas. Bytte till slut till nya expandrar och nya wirar på båda sidorna, därefter körde jag ytterligare 5 år utan att ens behöva justera handbromsen.
av Torpet3
Endast smörjt upp med wd40 och putsat bort rost så fett kommer det inte droppa, tänkt sälja bilen efter den blivit besiktad därför har jag inte lust å lägga ner tid och pengar på nåt jag inte får igen :-D
av Torpet3
Slipade bort kanten, sträckte med sträckaren jag sätt dit tills det gick trögt, slog på skivan med klubba tills det gick lösare å sträckte lite till å sen sträckte jag i kupén, så nu funkar det!

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]