Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoscania
Ny dag, nya problem. jag upptäckte i dag att "pärlan" har börjat läcka soppa. finns det någon lucka eller liknande som man kan öppna innifrån kupen, så man kan se hur det ser ut ovanför / framför tanken ?
Avrostat rör till / från tanken verkar vara en vanlig orsak till läckage, eller ?
av V70Malte
Tror också det är bra att kolla den slangen… fick 2a på bessen igår pga den. Jättevanligt fel på dom här bilarna.
av Mekanikum
Håller med om det Storfot och V70Malte säger. Om det läcker under bilen där tanken är när du tankar skulle jag också tro det är själva mellankopplingen från påfyllningsröret till tanken. Finns ett gummirör där emellan dessa som torkar ut och det uppstår hål i den.
Lämnade in min s60 för det problemet när jag såg pengarna droppa ner , alldeles för trångt och krångligt att fixa för mig utan garage och rätt verktyg.
av volvoscania
Tack för tipsen, men jag tror felet är framtill på tanken, då det verkar undertill som om rinner bakåt. Det verkar bara läcka när motorn är i gång. jag tror det är fel någonstans på pumpen. Se följande filmer. Tydligen ett så vanligt fel att plasten spricker på pumpen, så volvo fick återkalla bilar och byta ut pumparna i usa.
och exv
av Mekanikum
Återkom gärna med ett svar på vad som var fel om det löser sig! Alltför många trådar där trådskaparen inte återkommer med vad som var fel efter diagnos och reparation :-)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]