Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hvdox
Tja har en Volvo v70n 02 2,4t och här om dagen fixade jag laddtrycksmätare och ser att turbon inte laddar som den ska, jag har för mig att original ska den ladda 0,5 men den laddar knappt 0 när jag står på tomgång så ligger den på -0,4 och sen när jag gasar på kommer den bara upp i knappt 0. Den är väldigt slö också, jag kikade under turbon så fanns det mycket bränd olja på turbon men undrar om den är skuren eller nåt? Kan man fylla på olja i turbon eller vad kan problemet vara?? För har tänkt att fixa en boost controller men det känns onödigt om det ändå inte är nå olja i turbon eller nåt. Tacksam för svar:)
Användarvisningsbild
av 144
Det låter mer som att det är ett tryckrör som har spruckit.
Turbon kan du kontrollera genom att ta loss stora gummislangen och känna på turboaxeln, den ska normalt glappa lite grann radiellt (i sidled) men den får inte glappa nånting axiellt (in-ut).
Turbon smörjs av att motoroljan pumpas genom den och behöver således inte "fyllas på".
av Hvdox
Menar du själva turbinen i turbon då? Har inte kollat alla på hur turbon ser ut, vet bara att den sitter på ett jävla dåligt ställe. Vilken gummislang föresten? Haha
Användarvisningsbild
av 144
Ja, axeln som turbinen sitter fast på med en mutter. Den stora gummislangen på trycksidan som sedan går ihop med tryckröret, men börja med att kontrollera de två stora svarta plaströren.
av Hvdox
Vad jag har sätt så har jag ett stort plaströr som är svart som gör tvärs över motorn och det är hel men vart är de andra då? Är inte så kunnig på v70n
Användarvisningsbild
av 144
Det röret går in i intercoolern, sen på andra sidan nedanför luftburken sitter det ett liknande rör som går in i gasspjället. Röret högst upp är friskluftsintaget till luftburken.
Användarvisningsbild
av 144
Nej du når allt uppifrån, plaströren får du skruva bort och undersöka, samt kolla gummislangarna de sitter skruvade i.
av henrytuba
Denna sprängskiss kanske kan hjälpa, det står XC70 men gäller även för V70 2,4.
Kolla alla "mjuka" slangar efter sprickor. Min nyvunna erfarenhet är att även en liten spricka som knappt syns kan släppa ut väldigt mycket tryck.
https://usparts.volvocars.com/a/Volvo__ ... 25722.html

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]