Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Malte
Hej!
Igår köpte jag en V70 75th edition från 2002. En kul och trevlig bil! Bilen har dock stått övergiven i nästan två år, något som syns rejält på insidan. Bilen luktar som ett akvarium och är full av mögel. Behöver tips på bra saneringsfirmor i närheten av Göteborg och om någon har någon idé kring vad det kan kosta att få insidan sanerad får ni gärna skriva det.
Allt gott
/Malte
IMG_1893.jpeg
IMG_1893.jpeg (2.07 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1894.jpeg
IMG_1894.jpeg (1.62 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1897.jpeg
IMG_1897.jpeg (2.06 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1900.jpeg
IMG_1900.jpeg (2.27 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1898.jpeg
IMG_1898.jpeg (1.81 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1902.jpeg
IMG_1902.jpeg (2.59 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1905.jpeg
IMG_1905.jpeg (2.37 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1906.jpeg
IMG_1906.jpeg (2.32 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1907.jpeg
IMG_1907.jpeg (1.65 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1839.jpeg
IMG_1839.jpeg (4.49 MiB) Visad 2494 gånger
IMG_1840.jpeg
IMG_1840.jpeg (3.97 MiB) Visad 2494 gånger
av KalleJ
Köp en till skrotbil utan möglig inredning. Det är en V70 flödar ju av dem.
Finns ingen anledning att sanera något där förutom möjligen instrumentbrädan, lite osäker på hur svårt det är att demontera den.
Sen måste ju fukten kommit in någonstanns, så se till att fixa det med.
av V70Malte
Har funderat på den lösningen, men känner att jag hellre lämnar bilen till en firma som gör den fräsch på insidan. Är lite lurigt att börja demontera och riva ut nuvarande inredning själv eftersom man kan bli sjuk osv.

Vad gäller hur fukten kommit in tror jag faktiskt inte det läcker in någonstans. Försökte kolla lite eftersom det droppade från taket när jag köpte bilen men tror inte det är något hål eller liknande i taket. Min teori är att typ en vattenflaska eller något legat i bilen och att vattnet på så vis kommit in i bilen, alternativt att någon dörrlist torkat typ och att fukt kommit in så.
av v16v
Om den har stått ute under snö så blir det kondens, när solen börjar lysa så det blir varmt inne i bilen och det blir konens på insidan.
Brukar vara mögel på insidan av innertaket också, jag skulle börja att köra en ozonmaskin.
av glock40sw
En gång när jag skulle byta bil och hittade min drömbil ,men den var inrökt och gumman är allergisk för cigarettrök då jag blev tveksam fast bilfirman skulle skicka den till sanering före köpet.
Tog själv kontakt för två saneringsfirmor och de kunde inte ge några allergigarantier för sitt jobb. Då blev det inget bilaffär. Kan tänka mig att mögellukten sitter lika hårt som tobakslukt.
av SnurreSprätt
Glöm tankarna på att sanera den där bilen invändigt, du kommer aldrig att få död på alla sporer osv. Samma sak med missfärgningarna förmodligen är för djupa på flera ställen för att gå att "skrubba" bort.
Ingen seriös bilvårdsfirma skulle göra en sanering och samtidigt "garantera" att den blir mögelfri...Tvivlar tom på att en seriös firma ens kommer ta emot bilen om jag ska va ärlig.
Möglet sitter i ventilation, innertak, innuti stolar och inredning m.m.
Ozonmaskiner tar relativt ytligt och även om man efter några ordentliga vändor med sådan kan få bort mycket av lukten och döda mycket av mögelsporer så kommer det inte att råda ordentlig bot på möglet.

Mitt råd OM du verkligen verkligen vill ha bilen kvar är att riva den riktigt ordentligt invändigt och köra stenhårt med ozonmaskin flera ggr och skrubba och gno som tusan för att slutligen stoppa i en annan inredning med allt till.

En liggande vattenflaska är inte problemet, det är troligare väldigt mycket kondens invändigt alt att den läcker in hyfsade mängder som skapat möglet genom åren.
av V70Malte
SnurreSprätt skrev: tis 02 maj 2023, 16:52 Glöm tankarna på att sanera den där bilen invändigt, du kommer aldrig att få död på alla sporer osv. Samma sak med missfärgningarna förmodligen är för djupa på flera ställen för att gå att "skrubba" bort.
Ingen seriös bilvårdsfirma skulle göra en sanering och samtidigt "garantera" att den blir mögelfri...Tvivlar tom på att en seriös firma ens kommer ta emot bilen om jag ska va ärlig.
Möglet sitter i ventilation, innertak, innuti stolar och inredning m.m.
Ozonmaskiner tar relativt ytligt och även om man efter några ordentliga vändor med sådan kan få bort mycket av lukten och döda mycket av mögelsporer så kommer det inte att råda ordentlig bot på möglet.

Mitt råd OM du verkligen verkligen vill ha bilen kvar är att riva den riktigt ordentligt invändigt och köra stenhårt med ozonmaskin flera ggr och skrubba och gno som tusan för att slutligen stoppa i en annan inredning med allt till.

En liggande vattenflaska är inte problemet, det är troligare väldigt mycket kondens invändigt alt att den läcker in hyfsade mängder som skapat möglet genom åren.
Tydligt och bra, tack! Planen består för närvarande av att riva ut hela inredningen och sätta in en helt ny. Däremellan kommer jag också lämna in bilen på en firma som blåser ur och fräschar upp ac-systemet i bilen. Det enda som inte kommer bytas interiört är instrumentpanelen och mittkonsolen.
av V70Malte
Kan också flika in att jag tänkte alltså ta ut hela inredningen och få bilen ”plåtren” interiörmässigt innan jag monterar in den nya. Bilen kommer få stå ett tag utan någon inredning och jag kommer tvätta ur hela bilen interiörmässigt med ättika och borste och därefter får den stå och vädras ur ett antal dagar innan ac-systemet fräschas upp och den nya inredningen sedan monteras in. Vad tror ni om det? Är den räddad då?
av sicnarf
Är det värt med så mycket arbete på den bilen? Speciellt om du ska göra allt själv som amatör.
Jag hade köpt en annan likadan. Eller är bilen en låg milare som ska behållas alla gånger?
Vet du varför det blev så mycket mögel på 2 år?

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]