Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Terranzin
Hej!

Jag har en V70N från 00 som har haft felmeddelande 9150 (spjällhus). Tyvärr används bilen dagligen för ta sig till/från jobbet, så kände jag inte riktigt ville skicka iväg den för renovering så lånade nu en väns spjällhus, monterar in och gör en fullständig reset av allt med iCarSoft.

Vad jag noterar då är istället att bilen börjar bluddra på tomgång och får ett nytt felmeddelande (980F) och jag märker att nånstans vid ljuddämparen är det förmodligen ett hål och förstått att 980F kan såklart betyda mycket, men en av sakerna kan vara att man har just hål i avgasrör. Men min fråga är, är detta hela sanningen, för det känns otroligt att nästan hela motorn och bilen studsar av att det bluddrar, kan ett hål i ljuddämpare ha en sådan stor effekt på bilen?

Provade ta bilen på en tur, att köra som vanligt då är den fin och låter bra, men så fort jag släpper gasen och rullar på låg hastighet då vill den nästan börja hoppa framåt och det känns lustigt att ett hål i avgassystemet ska ge sådan stor effekt? Skall köpa ny ljuddämpare och byta ut, det är ingen större investering, men känns bara som att det är för "Lätt" fel för vara sanningen.
av panth0n
Tjenare!

Hål vid ljuddämparen spelar ingen roll för motorns skull, kanske för öronen eller grannarna men inte för bilen :-)
Det är före katt och syresensorer som minsta läckage ger bekymmer.

Att byta spjällhus rakt över utan att kolla siffror osv bådar inte gott utan då får du alla möjliga problem.
Kort och gott så måste spjällhuset nästan alltid programmeras in (mjukvaruladdas) mot bilen. Finns fall då man hittar begagnade spjällhus med samma siffror och samma mjukvaruladdning som det befintliga, men det är inte allt för ofta.

980F är lite klurig för den kan dyka upp pga lite vad som helst i luft-väg men har sina rötter i avvikelse vid beräkning av luftmängd.
ECM:en kollar b.la. på motorns varvtal, spjällhusskivans position, lufttemp samt lufttryck. Avviker siffrorna som beräknats så antar motorn att MAP eller MAF/LMM är trasig och sätter felkoden. MEN - i detta fall lär det vara spjällhusskivan som orsakar avvikandet då ECM inte samtalar så bra med gasspjället pga antagligen fel mjukvara.

ELLER så har du fått något otätt och motorn suger tjuvluft, vilket kan kollas genom att med kall motor spraya startgas kring slangarna där du varit och skruvat. Rusar motorn så har du läckage.

Jag slår ett slag för att spjällhuset behöver programmeras in. :-)
av Terranzin
Tusen tack för ditt svar! Spjällhuset har jag lånat ett från en S70. Men jag får nog bara se till få spjällhuset renoverat och montera korrekt spjällhus i bilen.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]