- fre 14 apr 2023, 12:36
#1537505
Hej, jag har bytt det övre motorfästet på min -00 Volvo S80 I med 5244s-motorn och jag passade på att ta en titt på tändstiften
då jag hade nya liggandes. Bilen har i skrivande stund 17360 mil på mätaren med nya NGK stift (3384 - BKR6ETUC). Förra ägaren bytte dessa hos Bilia vid 16400 mil, dom bytte även luftfiltret i samband med detta. Dessa (gamla) Volvo oem stift var alla fulla av sot från gängen ända till elektroderna förutom själva spetsarna (Se bilderna) och har då alltså bara setat i motorn i 960mil... Jag läste att det kan orsakas av en rik bränsleblandning, stämmer detta? Kan tillägga att jag i och med detta rengjorde luftmassemätaren med elektronik-rengöringsspray. Jag hade tänkt rengöra dom (gamla) stiften och använda vid nästa byte om jag har bilen kvar då.
https://imgur.com/a/JmN6aUH
då jag hade nya liggandes. Bilen har i skrivande stund 17360 mil på mätaren med nya NGK stift (3384 - BKR6ETUC). Förra ägaren bytte dessa hos Bilia vid 16400 mil, dom bytte även luftfiltret i samband med detta. Dessa (gamla) Volvo oem stift var alla fulla av sot från gängen ända till elektroderna förutom själva spetsarna (Se bilderna) och har då alltså bara setat i motorn i 960mil... Jag läste att det kan orsakas av en rik bränsleblandning, stämmer detta? Kan tillägga att jag i och med detta rengjorde luftmassemätaren med elektronik-rengöringsspray. Jag hade tänkt rengöra dom (gamla) stiften och använda vid nästa byte om jag har bilen kvar då.
https://imgur.com/a/JmN6aUH