Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har bytt det övre motorfästet på min -00 Volvo S80 I med 5244s-motorn och jag passade på att ta en titt på tändstiften
då jag hade nya liggandes. Bilen har i skrivande stund 17360 mil på mätaren med nya NGK stift (3384 - BKR6ETUC). Förra ägaren bytte dessa hos Bilia vid 16400 mil, dom bytte även luftfiltret i samband med detta. Dessa (gamla) Volvo oem stift var alla fulla av sot från gängen ända till elektroderna förutom själva spetsarna (Se bilderna) och har då alltså bara setat i motorn i 960mil... Jag läste att det kan orsakas av en rik bränsleblandning, stämmer detta? Kan tillägga att jag i och med detta rengjorde luftmassemätaren med elektronik-rengöringsspray. Jag hade tänkt rengöra dom (gamla) stiften och använda vid nästa byte om jag har bilen kvar då.

https://imgur.com/a/JmN6aUH
I princip så justerar lambdaregleringen in bränsleblandningen så den blir exakt rätt. Lambdasonderna sniffar på avgaserna och mäter syrehalten, är den inte rätt då justeras bränslemängden..
Lyckas inte detta så lär du få felkod på lambda.
Men kör man mycket korta sträckor eller om motorn bränner olja så kan stiften bli sotiga ändå
Går motorn upp i temperatur som den ska? Om motorstyrningen får för sig att motorn är kall tror jag den struntar i lambda och pytsar i extra bränsle..
Det blir mest kortare sträckor, hade 5 min till jobbet jag hade i över ett år nyligen, kör sällan mer än 5-8 km i stöten. Jag har inga felkoder när jag kollade senast. Hur skulle man felsöka lambdasonden menar du? Temperaturmätaren går sakta uppåt efter kallstart och stannar ungefär vid 11:40 på mätaren om man skulle jämföra den med hur man läser av en klocka, om det är en rimlig beskrivning.
Du har två lambdasonder som övervakar varandra så det ska bli felkod om det blir fel på någon av dem. Tempmätaren verkar ju vara vid liv..
Kolla hur stiften ser ut när du varit ute på långtur. Sotet kanske bara beror på kortkörningen.
Blir intressant :-)
Volvo original tändstift är faktiskt inte särskilt dyra, jag kör med dem.. Tror att de är fransktillverkade, vet inte vem som gör dem.
Läste på Brickboard om folk som fått motorhaveri efter att ha satt i lyxiga Bosch Platinum, som dessvärre tappade elektroder.. Ventilerna mådde inte bra av det :-/

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]