Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V70 från 2008, automatväxlad, med 11000 mil på mätaren, som fungerade hur bra som helst igår och som besiktades för 2 månader sedan utan anmärkning, ger idag från sig ett rejält dunkljud (”ta-donk”).

Oljudet kommer från höger hjulhus när man vrider ratten både åt höger och åt vänster och man behöver inte röra ratten mycket. Vid varje rattvridning kommer oljudet.
Oljudet kommer också om man kör rakt framåt och rakt bakåt, men då med glesare intervall som verkar ha med hjulvarv att göra.

Jag har bara kört i krypfart eftersom oljudet är så avskräckande. Det hörs bra både inne i bilen och utanför.

Vad ska man tro att detta är för fel som uppstått från en dag till en annan, efter att bilen stått still en natt?

Är det fara att köra bilen så att den behöver bärgas till verkstad?
Jag misstänker själv fjädern på högersidan, så det var intressant att du nämnde det. Det låter nästan som något som slår mot gummi. Men jag har inte kollat, eftersom jag hade bråttom till jobbet.
Om man kikar in i hjulhuset så ser man det väldigt tydligt:
Fjädern ligger inte på tallriken, utan en del har snurrat sig under tallriken. :-(

Väldigt märkligt detta, att sådant kan ske över en natt.
På min V70N från 2004, som har gått dubbla miltalet, har det aldrig varit något problem med fjädrar.
Allinug skrev: tor 13 apr 2023, 17:59 Om man kikar in i hjulhuset så ser man det väldigt tydligt:
Fjädern ligger inte på tallriken, utan en del har snurrat sig under tallriken. :-(

Väldigt märkligt detta, att sådant kan ske över en natt.
På min V70N från 2004, som har gått dubbla miltalet, har det aldrig varit något problem med fjädrar.
Sådär kände jag också när min bakre fjäder brast. Ena dagen fungerade bilen hur bra som helst, dagen efter vid backning så hör jag *Klonk* och jag åkte vidare men varje gång jag skulle svänga vänster, köra på dessa potthål&guppar då lät det som jag skrapa hela underredet men det var bara fjädern som gav ljudet.. I ditt fall är nog att ta bort hjulet och se om du kan ta bort det "lösa" fjädern och sedan köpa online/åka till verkstad för byte (båda sidor, rekommenderar jag) och tillfälligt se om det går att köra bilen(om det är nödvändigt) eller om du kan vänta. köra med lös fjäder kan ju ge framtida skador såsom punktera däcken.
Bilen är inte min, utan lånad av en äldre släkting så jag har nu ordnat med bärgning till verkstaden som hon brukar anlita.

Verkstaden har tyvärr inga tider i närtid, men de har lovat att titta på bilen när de har tid. De har ju fullt upp med hjulskiften nu.
Man bytte bara fjädern på ena sidan. Men jag har fått höra av flera att man ska byta på bägge sidor när ena fjädern brustit. Behöver man inte göra det längre?
Jo nog skulle det kännas bättre att ha likadana (läs lika utmattade) fjädrar på båda sidorna.
Men å andra sidan verkar framfjädrarna hålla länge, att de brister beror förmodligen på att någon tillverkningsdefekt var invalsad i stålet..
Är på 61k mil på originalfjädrarna fram, V70 gen 1. Bakfjädrarna har jag tänkt byta, de verkar ha satt sig en aning och det är känt problem att de går av.
Men fram märks ingen degradering, räknar kallt med att de går 39k till (ta i trä ;-) ).. Putsade bort rost och målade dem när jag bytte dämpare för några år sen.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Den visade en kvart från max men ny är […]

Byta bränslefilter V50 D2 -12

Jeg gjorde dette. ✅ https://youtu.be/doQA1WrCEW[…]

Løs del

Mulig. Helt deformert. Takk for svar

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]