Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För 1.5 mån sen vart jag med Volvo igen. Denna gång vart det en v70 2.5T 209hk -06 som gått 20tusen mil. Fick åka en bit för att hämta och när man nästan är hemma igen så börjar bilen rycka vid gaspådrag och jag upplever att den misständer. Åker till en mekaniker jag känner som kopplar upp datorn och provkör. Domen är tändstiften så jag åker och köper nya. Då den sista stämpel i service boken var kamremsbytet vid 17000mil för 3,5 år sen så köpte jag kupé och luftfilter på samma gång. Hade kollat oljan vid köp och den såg helt ny ut så nöjde mig med det. Tändstiften var helt slut och båda filter skulle ha bytts för flera tusen mil sen. De var de skitigaste filter jag sett. I alla fall bilen gick som en klocka efter det.
I veckan när det vart -16 och jag var påväg till jobbet så efter ca 5min körning tappar motorn kraft helt när jag kommer up i 90 km/h och jag blir tvungen att köra åt sidan. Stänger av och sätter på bilen igen och allt funkar som det ska. Har då fått felmeddelande motorprestanda nedsatt. Åker till samma mekaniker och denna gång säger datorn luftmassemätaren. Han kvitterade larmet och jag åker hem. Dagen efter blir det exakt samma visa på exakt samma ställe påväg till jobbet. Nu är det -14 ute och felmeddelande är tillbaka. Jag kör resten av vecka utan några problem och nu är det varmare ute. Igår plockar jag bort luftmassemätaren och gör rent med air sensor rengöring och sätter tillbaka. Nu går bilen stundtals ryckigt och svarar knappt på gasen men går att köra om man tar det försiktigt. Sen upplever jag att tidigare när jag startat bilen så går den upp till 2000 för att sedan gå ner till 1000varv men nu går den ner till 700. Idag åker jag till Biltema och köper luftmassemätaren 52-853 och byter den. Bilen går fortfarande lika dåligt. Sen var jag var tvungen att köra grabben till simträning så jag tar bilen dit men kör bara 50 väg. Hela vägen dit är bilen kraftlös. Sen när jag ska åka hem går bilen normalt igen men med tomgång på 700. Testar bilen på vägen hem och kraften är tillbaka. Måste bilen ställa in sig efter byte av luftmassemätare? Kan tidigast träffa samma mekanikern igen om 2v då han drog till Thailand igår, han är gratis vid felsökning.
Följde inte med några kvitton på förra ägaren som visar på byte av några andra sensorer eller tex bränslefilter och med tanke på hur båda filtarna såg ut så kan jag tänka mig att det är fler saker som inte följt service intervall. Uppskattar all hjälp jag kan få då 2v är långt bort när man inte har svar på alla frågor man har 😀
Användarvisningsbild
av Greffel
Så den går hckigt och motorprestanda nedsatt..?
Inga felkoder eller har du inte läst ut några ?
Brukar ofta vara en eller flera tändspolar som är dåliga, men du behöver läsa ut felkoder för att inte byta saker på chans.
Den gick bra igår men nu är det tillbaka dvs ryckig gång vid gaspådrag, tappar kraft. Nu har även motor lampan tänd med meddelande motorsystem serv. erfordras. Är inne på det du säger tändspole men vill även byta bränslefilter då jag inte vet när det byttes senast. Men som du säger så behöver jag felkoderna. Får se om jag får vänta tills min mekaniker är hemma igen eller om det kliar i fingrarna så man köper en Icarsoft eller något liknade.
Användarvisningsbild
av Greffel
DU kanske har en polare med samma typ av bil/motor som du kan låna en tändspole av.
Tar inte jätte lång tid att prova den på alla 5 cylindrarna.
Lyckade få tag i en annan mekaniker vi en polare som hade kodläsare hemma. Påväg dit fick jag ytterligare ett felmeddelande. Motorsystem service snarast och röd triangel. Stannade vid närmstas mack och han mötte upp mig. Hans dator sa också luftmassemätaren. Jag informera att jag precis bytt den och om jag förstod honom rätt(dålig svensk) så ska det funka att bara byta på denna motor och ingen ”programmering” mellan luftmassemätare och någon sensor i spjället ska behöva göras. Men han gjorde det och sen funkade bilen som normalt. Han lästa av turbon och lite annat i realtid medan han körde bilen och sa att han inte kunde se några andra fel. Tog typ 15min med felsökning och kosta en kaffe på OKQ8. Försökte swisha men det hade han inte och ville inte ha.
Ja felet var tillbaka dagen efter och nu ännu värre. Nu dog den även på tomgång och gick knappt att köra bilen. Minsta lilla jag tryckte på gasen gick förbrukning upp till 5l/mil. Då den hela tiden har visat felmeddelande på luftmassemätaren så har jag svårt att tro det är något annat. Hittade en begagnad på bildelsbasen för 150kr där jag bor. Så tänkte det var värt att prova. Bytte den på parkeringen och bilen funkade som normalt efter det. Har kört flera gånger igår och idag och felet har inte kommit tillbaka. Så nu vågar jag tro att problemet är löst då jag ej kört såhär länge utan att felet kommit tillbaka. Så frågan är om lyftmassemätaren från Biltema var trasig från början eller om de säljer saker som ej är kompatibla?
Användarvisningsbild
av Greffel
Sätt tillbaka din original luftmassemätare, det är nog inget fel på den.
Alltid svårt att ge tips och råd i ett forum .....men om du verkligen tror att det är något fel med insuget av luften till motorn skulle jag läck sökt där först.
Om du kopplar ut kontakten till luftmassemätaren hur beter sig bilen då ? ....( förutom att den kommer sätta en felkod)
Med den gamla och Biltemas så vart det ingen skillnad när drog ut kontakten när bilen gick. Har läst någonstans att bilen ska stanna om luftmassemätaren funkar. Nu när bilen går bra och jag fick hjälp att kvittera larmen igår så vill jag inte pröva just nu. Har beställt en icarsoft v2.0 från en på plocket så väntar tills jag fått den. Ska ge mig på att byta bränslefilter i helgen. Får se om man blir tvungen att skapa en ny tråd 😀
Användarvisningsbild
av Greffel
Håll dig till en och samma tråd, och en bra tumregel är att inga fel lagar sig själv och försvinner :)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]