- lör 01 apr 2023, 18:26
#1536151
För 1.5 mån sen vart jag med Volvo igen. Denna gång vart det en v70 2.5T 209hk -06 som gått 20tusen mil. Fick åka en bit för att hämta och när man nästan är hemma igen så börjar bilen rycka vid gaspådrag och jag upplever att den misständer. Åker till en mekaniker jag känner som kopplar upp datorn och provkör. Domen är tändstiften så jag åker och köper nya. Då den sista stämpel i service boken var kamremsbytet vid 17000mil för 3,5 år sen så köpte jag kupé och luftfilter på samma gång. Hade kollat oljan vid köp och den såg helt ny ut så nöjde mig med det. Tändstiften var helt slut och båda filter skulle ha bytts för flera tusen mil sen. De var de skitigaste filter jag sett. I alla fall bilen gick som en klocka efter det.
I veckan när det vart -16 och jag var påväg till jobbet så efter ca 5min körning tappar motorn kraft helt när jag kommer up i 90 km/h och jag blir tvungen att köra åt sidan. Stänger av och sätter på bilen igen och allt funkar som det ska. Har då fått felmeddelande motorprestanda nedsatt. Åker till samma mekaniker och denna gång säger datorn luftmassemätaren. Han kvitterade larmet och jag åker hem. Dagen efter blir det exakt samma visa på exakt samma ställe påväg till jobbet. Nu är det -14 ute och felmeddelande är tillbaka. Jag kör resten av vecka utan några problem och nu är det varmare ute. Igår plockar jag bort luftmassemätaren och gör rent med air sensor rengöring och sätter tillbaka. Nu går bilen stundtals ryckigt och svarar knappt på gasen men går att köra om man tar det försiktigt. Sen upplever jag att tidigare när jag startat bilen så går den upp till 2000 för att sedan gå ner till 1000varv men nu går den ner till 700. Idag åker jag till Biltema och köper luftmassemätaren 52-853 och byter den. Bilen går fortfarande lika dåligt. Sen var jag var tvungen att köra grabben till simträning så jag tar bilen dit men kör bara 50 väg. Hela vägen dit är bilen kraftlös. Sen när jag ska åka hem går bilen normalt igen men med tomgång på 700. Testar bilen på vägen hem och kraften är tillbaka. Måste bilen ställa in sig efter byte av luftmassemätare? Kan tidigast träffa samma mekanikern igen om 2v då han drog till Thailand igår, han är gratis vid felsökning.
Följde inte med några kvitton på förra ägaren som visar på byte av några andra sensorer eller tex bränslefilter och med tanke på hur båda filtarna såg ut så kan jag tänka mig att det är fler saker som inte följt service intervall. Uppskattar all hjälp jag kan få då 2v är långt bort när man inte har svar på alla frågor man har
I veckan när det vart -16 och jag var påväg till jobbet så efter ca 5min körning tappar motorn kraft helt när jag kommer up i 90 km/h och jag blir tvungen att köra åt sidan. Stänger av och sätter på bilen igen och allt funkar som det ska. Har då fått felmeddelande motorprestanda nedsatt. Åker till samma mekaniker och denna gång säger datorn luftmassemätaren. Han kvitterade larmet och jag åker hem. Dagen efter blir det exakt samma visa på exakt samma ställe påväg till jobbet. Nu är det -14 ute och felmeddelande är tillbaka. Jag kör resten av vecka utan några problem och nu är det varmare ute. Igår plockar jag bort luftmassemätaren och gör rent med air sensor rengöring och sätter tillbaka. Nu går bilen stundtals ryckigt och svarar knappt på gasen men går att köra om man tar det försiktigt. Sen upplever jag att tidigare när jag startat bilen så går den upp till 2000 för att sedan gå ner till 1000varv men nu går den ner till 700. Idag åker jag till Biltema och köper luftmassemätaren 52-853 och byter den. Bilen går fortfarande lika dåligt. Sen var jag var tvungen att köra grabben till simträning så jag tar bilen dit men kör bara 50 väg. Hela vägen dit är bilen kraftlös. Sen när jag ska åka hem går bilen normalt igen men med tomgång på 700. Testar bilen på vägen hem och kraften är tillbaka. Måste bilen ställa in sig efter byte av luftmassemätare? Kan tidigast träffa samma mekanikern igen om 2v då han drog till Thailand igår, han är gratis vid felsökning.
Följde inte med några kvitton på förra ägaren som visar på byte av några andra sensorer eller tex bränslefilter och med tanke på hur båda filtarna såg ut så kan jag tänka mig att det är fler saker som inte följt service intervall. Uppskattar all hjälp jag kan få då 2v är långt bort när man inte har svar på alla frågor man har
