- lör 25 mar 2023, 02:01
#1535197
Tjena!
Har en XC70 2.4t 2001 automat med ett strulande mätarhus.
Bilen ger inga felkoder på ABS eller liknande.
Hastighetsmätaren visar ca 20 km/h för hög hastighet (mätaren hackar även upp i precis när man rullar iväg från stillastående, samt precis när man stannar).
Tankmätaren är helt död både i infodisplayen där det visar sträck och själva mätaren som är i botten men lyser rött ibland och ibland inte. Måste dock tillägga att tankmätaren går upp till precis i början på den röda markeringen ibland när man inte varit i bilen på länge. Det varar ungefär i ca 2 sekunder tills det går ner igen. Sedan kommer det inte tillbaka förens man varit borta från bilen ett tag.
Miltalet visar även fel. Det visar att bilen rullat ca 50 *** km istället för 300 *** km.
Trots alla fel så fungerar ändå allt annat i mätarhuset perfekt så som: varvmätare, blinkers, tripmätare, klocka, tempmätare, termostatmätare, och alla andra funktioner.
Så har det varit sen jag köpte bilen. Undrar då om problemet sitter i själva mätarhuset (hittar ingen med liknande symtom på internet). Eller kan det vara att det kanske sitter ett felaktigt mätarhus i? Kan det ha med CEM att göra?
Kan tillägga att jag har en dålig LMM som skall bytas ut. Samt att man ibland kan höra typ (abs pumpen) spöka lite snabbt precis när man kör iväg bilen kall. Men kan väl inte ha med det att göra?
Skulle vara väldigt tacksam för alla typer av svar!
/Victor
Har en XC70 2.4t 2001 automat med ett strulande mätarhus.
Bilen ger inga felkoder på ABS eller liknande.
Hastighetsmätaren visar ca 20 km/h för hög hastighet (mätaren hackar även upp i precis när man rullar iväg från stillastående, samt precis när man stannar).
Tankmätaren är helt död både i infodisplayen där det visar sträck och själva mätaren som är i botten men lyser rött ibland och ibland inte. Måste dock tillägga att tankmätaren går upp till precis i början på den röda markeringen ibland när man inte varit i bilen på länge. Det varar ungefär i ca 2 sekunder tills det går ner igen. Sedan kommer det inte tillbaka förens man varit borta från bilen ett tag.
Miltalet visar även fel. Det visar att bilen rullat ca 50 *** km istället för 300 *** km.
Trots alla fel så fungerar ändå allt annat i mätarhuset perfekt så som: varvmätare, blinkers, tripmätare, klocka, tempmätare, termostatmätare, och alla andra funktioner.
Så har det varit sen jag köpte bilen. Undrar då om problemet sitter i själva mätarhuset (hittar ingen med liknande symtom på internet). Eller kan det vara att det kanske sitter ett felaktigt mätarhus i? Kan det ha med CEM att göra?
Kan tillägga att jag har en dålig LMM som skall bytas ut. Samt att man ibland kan höra typ (abs pumpen) spöka lite snabbt precis när man kör iväg bilen kall. Men kan väl inte ha med det att göra?
Skulle vara väldigt tacksam för alla typer av svar!
/Victor