- sön 12 mar 2023, 15:48
#1533840
Hej! Jag äger en V70n 2001 2,4T automat med bensinvärmare. En lågmilare på 13k mil.
Jag har haft problem med kylsystemet sedan jag köpte den för några månader sedan. När det blev riktigt kallt (-20) i vintras så varnade den om låg kylvätskenivå efter att värmaren hade gått en snabbis mellan två turer på kvällen. Jag tog in den på Meca som hävdade att en slang till värmaren satt löst. Problemet löst tänkte jag. Har funkat fint sedan dess!
Nu vart det under -15 igen för några dagar sedan och problemet återuppstår. Glykol-pöl under passagerarsidan på min uppfart. Jag märkte då att nivån ökade från MIN till strax över MAX bara genom att köra värmaren. När bilen sedan startas så började det välla upp glykol ur gröna locket. Sedan varnar bilen om låg kylvätskenivå.
Innan jag tagit reda på att vätskan rymde från expansionskärlet tog jag bilen till verkstad. Dom hissade upp bilen, plockade av någon plastkåpa kring rempaketet/vattenpumpen och konstaterade att remmen såg torr och fin ut och att det inte tydde på läckage därifrån. Så han rekommenderade ett nytt expansionskärlslock, ifall tryckventilen i locket pajat.
Sagt och gjort. Nytt, grönt expansionskärlslock. Men det blir fortfarande fläckar på backen. Det är som att värmaren bygger upp ett övertryck som resulterar i översvämning när bilen startas. Det är runt -10 nu. Det luktar inte avgaser ur kärlet vad jag vet. Ingen vitrök. Bilen har aldrig gått varm sedan dessa problem började uppenbara sig. Däremot kan det lukta lite lätt bränt kring bilen när jag kört upp för den långa och branta backen hem. Men det gjorde å andra sidan min gamla V70n (manuell) och polarens Audi (manuell) efter denna backe oxå.
Några tankar om vad som kan vara fel med kylsystemet?
Jag har haft problem med kylsystemet sedan jag köpte den för några månader sedan. När det blev riktigt kallt (-20) i vintras så varnade den om låg kylvätskenivå efter att värmaren hade gått en snabbis mellan två turer på kvällen. Jag tog in den på Meca som hävdade att en slang till värmaren satt löst. Problemet löst tänkte jag. Har funkat fint sedan dess!
Nu vart det under -15 igen för några dagar sedan och problemet återuppstår. Glykol-pöl under passagerarsidan på min uppfart. Jag märkte då att nivån ökade från MIN till strax över MAX bara genom att köra värmaren. När bilen sedan startas så började det välla upp glykol ur gröna locket. Sedan varnar bilen om låg kylvätskenivå.
Innan jag tagit reda på att vätskan rymde från expansionskärlet tog jag bilen till verkstad. Dom hissade upp bilen, plockade av någon plastkåpa kring rempaketet/vattenpumpen och konstaterade att remmen såg torr och fin ut och att det inte tydde på läckage därifrån. Så han rekommenderade ett nytt expansionskärlslock, ifall tryckventilen i locket pajat.
Sagt och gjort. Nytt, grönt expansionskärlslock. Men det blir fortfarande fläckar på backen. Det är som att värmaren bygger upp ett övertryck som resulterar i översvämning när bilen startas. Det är runt -10 nu. Det luktar inte avgaser ur kärlet vad jag vet. Ingen vitrök. Bilen har aldrig gått varm sedan dessa problem började uppenbara sig. Däremot kan det lukta lite lätt bränt kring bilen när jag kört upp för den långa och branta backen hem. Men det gjorde å andra sidan min gamla V70n (manuell) och polarens Audi (manuell) efter denna backe oxå.
Några tankar om vad som kan vara fel med kylsystemet?