Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tvede123
Hej
Startade min xc70 2,5t idag och märkte att den rök ovanligt mycket när jag körde iväg. Jag stängde av bilen och startade den igen och den fortsatte att ryka väldigt mycket vit rök. Kollade oljestickan och oljenivån var väldigt låg. Kollade även i kylartanken och det var ingen olja i den. Oljan på oljestickan var de inget märkvärdigt med förutom att det var så lite. Det var -20 för två dagar sen men körde den på morgonen och då var det inga problem. Men idag var det. Har läst lite och de flesta säger att det är topplocks packningen eller att topplocket är paj. Men är inte helt säker.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det kan vara kondens i avgassystemet också. Bränner den olja så luktar det väldigt illa om avgaserna. Kollade du olja direkt när motorn varit igång kan den visa lågt eftersom det tar en stund för oljan att rinna tillbaka till tråget. Kolla oljan när motorn är kall och fyll på vid behov, sedan är det bara att kolla stickan lite extra de följande veckorna.
av KalleJ
En 2.5T som drar lite olja :gäsp.

Ja gör ett oljebyte :D och se glad ut. Håll koll på kylvätskenivån bara.
av Storfot
Skit och kondens i vevhusventilationen som frusit är min gissning. Jag har råkat ut för liknande och då tryckte den ut mängder av olja via turbon både till avgassidan och intagssidan.
Jag märkte att det kom en del extra rök när jag startade, men tänkte det var p.g.a. kylan och jag var snabb iväg så jag märkte inte hur mycket. När jag kört ett mil och hamnade vid trafikljus och vägbelysning så såg och luktade jag dock att det spreds kopiösa mängder oljerök från mig. Jag kollade oljan och nivån var så låg att den inte syntes på stickan. Motorn överlevde i alla fall och gick normalt senare på dagen så jag chansade och körde hem utan att göra mer än fylla på olja. Sedan gjorde jag rent vevhusventilation och luftslangar innan jag körde mer. Jag var lite skraj att turbon skulle tagit stryk, men den klarade sig. Dock fick jag leva med att avgaserna luktade olja bra länge efteråt innan allt var urbränt. (Några månader senare när jag andats ut och allt verkade normalt så havererade kamremmen och motorn blev ändå skrot...)
av Arvar
Hur gjorde du rent vevhusventilationen? Jag har exakt samma symtom som dig på en XC90 2.5t 2003. 33000 mil och mycket dåligt servad och få oljebyten... :-(
Användarvisningsbild
av Hasse53
Ägde en S60-06 2.5T som plötsligt började ta rejält med olja lika ovanstående inlägg.
Orsak var att det nästan var helt stopp i oljefällan (svarta burken under insuget). Köpte en ny oljefälla och rensade kanalen ner i oljetråget. Rensade även banjobulten och tunna slangen så att jag fick lite undertryck vid tomgång. Övriga slangar var inte igensatta. Demonterade insuget för att komma åt, mycket meka...
/Hasse
Missljud AC (kompressor bytt)

Ja, så tänker jag också.. och m&a[…]

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]