Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett skumt fel på bilen (v70, 170hk, -01, aut). Jag har prexis fått bromservot bytt pga vakumklockan läckte.(pys vid pedalen och sämre servoeffekt vid inbromsning) men det ledde även till att motorn fick tjyvluft och gick sämre.
Nu till problemet, efter bytet så går bilen dåligt på tomgången när jag t ex bromsar inför en sväng men inte när jag står still (antingen med lådan i läge ”park” eller ”R” eller ”D”) då ligger varvtalet på ca 850-1000 rpm men som sagt, när jag bromsar faller det till knappt 500 och ibland dör motorn. Misstänker att motorn ”vant” sig med att få tjyvluft men frågan är hur skall jag ”vänja” tillbaka den?
av marbe74
Det skall räcka att lyfta batteripolen ca 1-2 min då nollar du spjäll-läges adaptionen
av kalle173
OK, tycker i och för sig att då batteriet kopplades bort vid monteringen borde ha räckt men jag skall prova med det för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av greeeken
kanske rengöra gasspjället, kan ju vara en tanke.
av kalle173
Påbörjade rengöring av gasspjället, demonterade luftslangen och började torka men tyckte inte att jag kom åt så jag tänkte ta bort hela huset. Kom dock på att jag måst isf ha en ny packning till spjället. Eftersom det var helgdag idag kunde jag inte få tag på en ny packning så vad tusan..! bara och skruva ihop tills jag kan köpa en imorgon. Var senare tvungen att åka ett ärende och…..850 rpm på tomgången vid inbromsning.... va?! Och allt jag gjorde var att torka lite i öppningen och ”flippa” lite på spjället. Trots all elektronik känns det forfarande lite ”mekaniskt” :)

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]