Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Hej.

Nu har jag trötnat på att det tar ca 10 min tills imman på framrutan försvinner. Torka är ju en metod men allt som oftast så här års är det frost på insidan av rutan.

Intaget för ventilationen sitter väl till höger uppe vid rutan? Men hur stor är öppningen? Kollat lite på några element och tänkte koppla det via en timer med tryckknapp som fjädrar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Per L
Har du hushållsström nära bilen tycker jag att det både är bättre och enklare att montera en kupévärmare som tex står på golvet. Går den en kvart eller halvtimme slipper du imman på insidan av fönstren.
Kopplar du dessutom in en motorvärmare kommer motorn dessutom snabbare upp i temperatur

Jag har använt denna metod i över 40 år och det fungerar ypperligt.

Sedan är det viktigt att bilen är så torr som möjligt invändigt. Att sparka av sig vatten och snö från skorna utanför bilen innan man tar in dem i bilen är nog viktigast där.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Jo vet men man har inte alltid tillgång till den. Har nära på rivit hus när jag glömt att sladden är inkopplad. Dessutom har vi här en mycket fuktig luft intill en å så det är upp till 3mm is på utsidan av bilen och det vågar man nästan inte ge sig på. Risk att spräcka rutan...

av binkie
GLIZ skrev: tor 16 feb 2023, 05:06 Beställt 200w elemelt, 12 × 6,5 cm och timermodul. 0 - 999 sek/min/timmar.

Är rädd för att du kommer bli besviken på bara 200w, min kupevärmare är på 1200w och är det riktigt tjock is så pallar den inte med att få fram hela framrutan (Dock lägenhetstimer som minskar tiden värmaren går beroende på yttertemp)

Ska du köra elementet via 12v och hur ska du få den varma luften att träffa rutan?
av sicnarf
Hoppas att hela bilen inte brinner upp för dig bara. Eller att dina ventil kanaler inte smälter ihop till en plasthög.
Förresten, hur går det för parkerings överklagan i den andra tråden under Ekonomi?
Användarvisningsbild
av frasse4
200 W låter ganska lite, men det är väl bara att prova. Jag har haft elektriska värmeelement till defrostern på mina två senaste bilar. Vet inte effekten på elementen men båda har varit avsäkrade med 80 A så runt 1000 W.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]