Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredd65
Är på G o köpa en väldigt fin Volvo s80 2.5t 2005,när jag provkörde den så fick jag inte in någon värme i kupen,endast ljumet kom o knappt det.jag frågade gubben vad det var för fel! han sa att det hade han ingen aning om men att han skulle lösa det innan köp!
vad kan troligaste orsaken vara? han var villig att pruta rejält om jag tog den som den var.
Vad tror ni kan vara det största sannolikheten till detta?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om motortempen går upp som den ska på mätaren så kan vi räkna bort termostaten i alla fall, mest troligen handlar det om att värmeväxlaren (i värmepaketet) är igensatt. Ibland går det att skaka liv i dom igen genom att skölja med trädgårdsslang både fram och baklänges, men ibland krävs det ett byte av densamma.
En ny går att hitta för nån tusenlapp, men bytet kan bli dyrt ifall man ska lämna bort det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om luften blir varmare när man ökar motorvarvet så tyder det på strypt (vatten-) cirkulation genom värmepaketet..
Eller möjligen luftfickor så inte alla kanaler är helt vätskefyllda.
Vid ökat varvtal så ger vattenpumpen både mer tryck och flöde, kan övermanna mottryck pga igensatta kanaler bättre. Och eventuella luftfickor trycks undan.
Kan ju vara värt att prova backspolning av värmpaketet + vakuumpumpning.
av klacken
Om motortemp är ok så är det troligen värmepaketet, kan bli tillfälligt bättre med spolning men nytt är inte så dyrt och inte svårt att byta om du har lite mekvana
av SubMarine
Hade samma fel på min S60 2.5T 2005 vid köp. Blev jättebra värme efter byte av värmepaketet för mig. Jag gjorde det själv och det är väl inte det roligaste jobbet pga tråkig arbetsställning där man fick ligga upp och ner med huvudet in bland pedalerna en hel del. Kostnad ca 1000kr och det är nog klokt att viga en dag åt arbetet om man inte gjort det förut så att man har tillräckligt med tid. Jag bråkade en hel del med clipsen som låser rören till värmepaketet innan jag fick dem på plats igen, det tog större delen av den totala tiden för mig. På S60 så är den officiella rutinen att man ska demontera delar av rattstången men jag fick ut och in värmepaketet utan att ta bort den.
av Fredd65
Tackar för alla tips!Gubben som ska sälja bilen har inte fått felet åtgärdat ännu,dock så säger hans mekaniker att det är temperatursensorn!!🤔.
Har lite svårt att tro att det skulle vara temperatursensorn! det lutar mera åt det som ni säger här på forumet att värmepaketet är igensatt. Jag återkommer när felet har blivit fixat. Men fortsätt att ge tips ifall det inte skulle vara det.
av lennart lundberg
Hej!
Har en S80 -05 där ventilationssystemets spjällmotorer var ur lag. Kallt i kupén. Fanns felkoder på detta. Återställde dem med felkodläsare. Det var startbatteriet som började bli gammalt.

Lennart

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]