Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoakimW
Var ute körde bil med familjen med stereon på högsta volum.

Hade precis kört på motorvägen.
Tittade på varvmätaren så låg den på 5000varv och upptäckte att jag inte hade växlat och låg på 3:ans växel. upptäkte det efter ca 500-1000m.

Kan en v70N -01 2,4t,
klara 5000varv på 3:an ca 1km eller är det dax att kolla motorn.

Ps. har aldrig haft volvo förut.
Användarvisningsbild
av Loner
Inga problem, men hur kan man missa så pass höga varv?, 5000rpm på 3:an lär väl vara lite väl över 110km/h...

/L
av JoakimW
Okej då!
kanske körde 111Km/h

Stressad pappa med 2 st barn, bråkande i baksättet kan man lyckas med mycket. belive me

Men tack ändå för svaret, det var betryggande
av Daddan
Köp automat så slipper du vara orolig! ;)
av volvoR+s60
motorn klarar värre saker ;) så inga problem.. men hehe det måste ju låtit lite iaf eller?
av erikeriksson
Hej, det är väl snarare nyttigt för motorn med en "genomblåsning" då och då?

Om man tänker på båtmotorer så körs de ju ofta oerhårt hårt, man kan ju timmar i sträck ligga runt 5000 varv utan att något händer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att varva ur men en kall motor i 2 sekunder sliter lika mycket som att ligga hela dagen på 5000 rpm med en varm motor.

Ibland ligger man ju och toppar på autobahn med 5000 rpm i över 10 mil om man kör på natten med lite trafik. No problems....
av Volvista
[quote=" men hehe det måste ju låtit lite iaf eller?[/quote]

sa länge man inte accelerera sa later det inte mycket mer en pa 3-4000 varv tycker jag.

för motorn är det ingen problem alls om oljan har varit varmt.
som volvo b20 skrev:
jag bor i tyskland och har man lite traffik so är det helt normalt at gaser över 4-5000 varv for längre period...
Användarvisningsbild
av Loner
JoakimW skrev:Okej då!
kanske körde 111Km/h
Njae..du passerade ju en fartkamera, och jag har fått bilden från mina källor hos polisen...

Bild
JoakimW skrev: Stressad pappa med 2 st barn, bråkande i baksättet kan man lyckas med mycket. belive me
Ja barn i bil är inte direkt avstressande...

/L
av NCR
Loner skrev:
JoakimW skrev:Okej då!
kanske körde 111Km/h
Njae..du passerade ju en fartkamera, och jag har fått bilden från mina källor hos polisen...
JoakimW skrev: Stressad pappa med 2 st barn, bråkande i baksättet kan man lyckas med mycket. belive me
Ja barn i bil är inte direkt avstressande...

/L
Hahaha, vad gör man inte för att överbevisa någon. :lol:

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]