Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har en xc70 2002 bensin 2,4 l. Härom veckan råkade motorn i kokning vid kökörning. AC:n var på. Kylarfläkten gick inte. När motorn hade svalnat fyllde jag på vatten och kunde fortsätta eftersom kön hade upplösts. Stängde av AC:n. Vid felskökning går kylfläkten att tvångsköra genom el från ett separat batteri till kopplingen till kabeln från kylarfläkten. Test med felkodsläsare indikerar att något är fel med AC:n. Det är inte fel på temperatursensorn. Har efter händelsen kört ca 50 mil (utan kö) och motortemperaturen har varit normal. Kan fel på AC:n påverka så att fläkten inte går igång? Eller vad tror ni är felet? För några år sedan bytte jag kylarfläkt eftersom jag trodde att den var felaktig. Efter att ha parkerat bilen kunde fläkten vara igång när jag flera timmar senare kom tillbaka. Har den kylarfläkten kvar. Kanske ska byta tillbaka? Var på skroten och delplocken häromdagen. Fanns ingen kylarfläkt för bensinare att hitta trots att jag kollade ett 20-tal bilar. Fanns två dieselbilar med kylarfläkten kvar men elanslutningen till fläkten såg inte likadan ut som på min bil. De verkar inte passa. Jag funderar på att vänta till i vår med att åtgärda AC:n. Den behvös inte under vinterhalvåret. Vad ska jag göra för att få igång kylarfläkten? / Nils Hedström

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]