Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AEII26
Var på bilprovningen med min s60 2002 ,18000 mil . Vid bromstestet upptäcktes 0% bromsverkan på höger bakhjul övriga 3 hjul var bra. Har plockat av oket och det kärvar inte men upptäckte att det kommer ingen bromsvätska dit.
Kan det vara en ventil i hydraulblocket som kärvar eller är det elektroniken som krånglar ? Ingen abs lampan lyser och inga felkoder på abs.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det händer att det blir stopp i gamla bromsslangar när insidan vittrar..
Om elektroniken strular borde rimligen ABS-lampan tändas. Ventiler som fastnar (eller partiklar som sätter igen kanaler) finns det förmodligen ingen avkänning på.
Vad händer om du bromsar hårt på halkigt underlag (t.ex. blött gräs) så att ventilerna "motioneras"? :P
Bromskraftfördelningen kan du kolla själv innan nästa besök på bilprovningen: åk en provtur och avsluta med en distinkt, men inte hård, inbromsning. Känns sen försiktigt på skivorna, de ska kännas "lika varma" på höger och vänster sida. Fram brukar bli ungefär dubbelt så varma som bak, det är helt normalt.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]