Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508461
XC70 D5 från 2007 med sexväxlade automatlådan, 29k mil på mätaren.

Vid kallstart beter sig bilen ungefär så här:
Kan dröja 2 sekunder innan backen går i, mjukt, sen liknande fördröjning för driven, som också går i mjukt, sen kan växling från ettan till tvåan gå hårt med ett ryck medan tvåan till trean går mjukt och trean till fyran med ett dunk igen. Det här kan dock variera lite i hårdhet och från olika växlar. Efter fem minuters körning är symptomen borta och växlingarna går sömlöst.

Inga felmeddelanden och inget oljeläckage som syns på betonggolvet i garaget i alla fall. Lådan har sköljts enligt konstens regler flera gånger, senast för två år sedan.

Växellåda känns spontant dyrt, vad kan det vara och hur orolig ska jag vara?
#1508475
TommyP86 skrev: fre 12 aug 2022, 19:40 Gissningsvis är det ventilpaketet, det är rätt vanligt fel på tf80 före 2012.
Går att köpa lösa solenoider nuförtiden, så är du självskruvande behöver det inte kosta skjortan.
Tack!
Så flink är jag tyvärr inte.

Går det att konstatera på något sätt att det är ventilpaketet som felar eller är det byta och se som gäller? Och vad kan hända om jag blundar för felet och kör på? Leder det till ras eller så?
#1508513
Har symptomen alltid funnits eller har det uppstått nyligen?
Jag har själv XC90 D5, samma motor&låda som du. Känner igen mig i tiden det tar att lägga i backen samt Driven när den är kall, även vid kallare väder, hård växling mellan 1&2. Min har alltid varit så, både före och efter oljebyten i lådan.
Är ventilpaketet dåligt uppträder det till 99% vid varm låda. Detta eftersom när oljan blir varm och tunn, läcker den förbi pluncharna i ventilpaketet med konstiga växlingar som följd.
I min instruktionsbok står det även växlingarna kan upplevas ryckiga/hårda när lådan är kall och det är helt normalt.
#1508562
anton85 skrev: lör 13 aug 2022, 06:36 Har symptomen alltid funnits eller har det uppstått nyligen?
Jag har själv XC90 D5, samma motor&låda som du. Känner igen mig i tiden det tar att lägga i backen samt Driven när den är kall, även vid kallare väder, hård växling mellan 1&2. Min har alltid varit så, både före och efter oljebyten i lådan.
Är ventilpaketet dåligt uppträder det till 99% vid varm låda. Detta eftersom när oljan blir varm och tunn, läcker den förbi pluncharna i ventilpaketet med konstiga växlingar som följd.
I min instruktionsbok står det även växlingarna kan upplevas ryckiga/hårda när lådan är kall och det är helt normalt.
Tack för förklaringen om ventilpaketet!
Det har uppstått senaste veckan. Visst har det sporadiskt kunna hugga till och säkert extra vintertid om bilen är extra kall men nu tycks det ha blivit mer regel än undantag vid start, även sommarvarm så att säga.

Var förbi en verkstad specialiserad på lådor och mekanikern var inne på ventilpaketet men inte heller helt säker, särskilt eftersom driven går i mjukt, som jag uppfattade det. Fick rådet att köra på och se om jag får varningsmeddelande.
Jag får väl se vad som händer närmaste tiden helt enkelt.
#1508597
Nu är jag ingen expert på just automatlådor, men jobbat en hel del med hydraulik. Har det kommit senaste veckorna och endast vid kallstart känns det som att filtret/silen i lådan kan vara en möjlig källa till felet. Håller filtret på att vara tätt så får oljan betydligt svårare att passera filtret när den är kall och trögflytande, och detta påverkar växlingen i väldigt stor grad, men allteftersom den värms upp och tunnas ut ökar flödet igen. Är det kontrollerat oljenivån i lådan? Dessa lådor är grymt känsliga på detta.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]