Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofW
Volvo V70 2,4T Årsm –2000 (Nya karossen) ca 25 000 mil

Jag har klarat besiktningen några år trots att ABS STC och motor tänts någon gång ibland till synes utan anledning och av sig själv slocknat igen efter lite körning och tid. De har slocknat en och en…. utan någon tydlig logik. Det har gått att nollställa med att koppla bort batteriet.

Senaste tiden har det hänt oftare och nu blev det underkänt på besiktningen.
Jag har nu bytt ABS sensor vänster fram. (ABS ringen hade inga synliga fel)
Nu beter den sig annorlunda.
När motorn varit av och man vrider på nyckel så har STC alltid slocknat.... men ABS lyser (och oftast motor)
Så fort man kommer över ca 25 km/h så slocknar ABS..... men kort där efter börjar bilen ”knorra" som om ABS eller STC går in ….. kort därefter tänds både ABS och STC och bilen tystnar.

Är det någon som har en teori på vad som är fel?
Jag har ännu inte fått möjlighet att läsa ut felkoder.

Tillägg:
Jag har nu upptäckt att den ABS sensor jag köpt har längre sladd än det står beskrivet hos Biltema och längre än den jag bytte ut. Jag misstänker att jag fått en sensor som inte ska sitta Vänster fram.

Är sensorerna olika? .............eller är det bara sladdens längd som skiljer mellan de olika positionerna?
Senast redigerad av 2 OlofW, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag tror dåliga lödningar hängde ihop med styrenheten som användes t.o.m. -99.. Fr.o.m. -00 fick de ny fyrkanals styrenhet. Min -00 går snällt fortfarande (ta i trä :-) )
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]